Kerst op Koh Samui

Merry Christmas,

Dinsdag 22 dec stapten we in het kleine propellervliegtuig van fireflyz. 2 rijen van 2 stoelen, maar we kregen wel een snack (nootjes of oreokoekjes). Aan het eind vlogen we door wolken, regen en dacht ik weer eens dat we neer zouden storten. Met zware regen kwamen we op het ontzettend schattige vliegveld van Koh Samui in Thailand aan. Daar met een busje bij ons hotel, Angel Green Garden resort, afgezet in Bophut. Een ruime bungalow in flintstone style, een douche die uit een kruik steekt en een schelp als kraan. Het voelt als thuis, mede dankzij de vloer die scheef afloopt, de losse wcbril en het slakkenspoor wat binnen op de muur loopt. :D

Die avond zijn we met paraplu's naar Fisherman's village gelopen. Ik dacht een vissersachtig stukje dorp,maar nee zelfs in de stromende regen zagen we dat het luxe en erg hip allemaal was. Na een pad thai en green curry, met de harde regen op het dak gaan slapen.

Woensdag 23 dec regende het nog. Hoewel het af en toe ook wel even stopte, (vnl als wij net binnen zaten te eten) :p We besloten ons bij een Tesco te laten afzetten, waar we even gewinkel hebben. Daarna in een tuktuk auto doorgereden naar Chaweng, waar we bij een superdeluxe winkelcentrum werden afgezet (Central Festival) en in een winkelstraatje wat hebben gegeten. Het regende inmiddels weer en op dit eiland moet je door de resorts om bij de stranden te komen. Het strand van Chaweng was zelfs in de regen mooi, met licht groen/blauw water. Op de terugweg stonden de straten flink blank. Bruin water waar je dwars door heen moest. Die avond zijn we om de hoek bij ons hotel in een bamboehut restaurant wat gaan eten.

Donderdag was het droog. Yeaah! Een scooter gehuurd met hier helmen die voor geen meter passen. We zien er dan ook geweldig uit.. We zijn met de scooter naar Noi Lipa gereden en daar bij het Nikki beach resort op het strand gaan liggen. Mocht waarschijnlijk niet echt,maar we hebben wel genoten van het verhoogde 2 persoonsligbed, de muziek die de dj bij het zwembad draaide en het heerlijke zeewater!

Bij een tentje (the Mangotree genaamd) verderop in de straat geluncht en een verse ananas en watermeloen juice op. Daarna doorgereden naar de Na Muang 2 waterval. Een kwartier via supersteile wegen gelopen. Wij bezweten, terwijl er voor ons een groepje Aziatische meiden op teenslippers al kletsend, zonder een druppeltje zweet naar bovenliep.. De waterval was mooi en lekker verkoelend, dus schoenen uit en door het water op een steen bijgekomen. Op de terugweg presteerde we het om even te verdwalen.. niet dat we de weg niet meer wisten,maar we liepen wel een heel andere weg als op de heenweg. Je kan onderaan de waterval nog met een babytijger of een luipaard op de foto en er waren olifanten waarop je kon rijden. Er was een heel schattig baby olifantje, die dan wel weer heel zielig met een erg kort touw aan zijn moeder vast zat.

Op de terugweg zijn we langs de andere kant van het eiland gereden. Wat een mooie uitzichten hier. We kwamen langs de jungleclub waar we over gelezen hadden en zijn omhoog gegaan om een kijkje te nemen. Een infinity pool, terras 'boven' de afgrond en een wc met uitzicht over de zee. Supermooi! Alleen de sfeer vonden we niet zo, net als de vele muggen. Maar verreweg het mooiste uitzicht van het eiland! Supersteile weg naar beneden weer, wat ik wel weer erg eng vond.

Kerstavond hebben we aan het strand in de Fisherman's village gegeten. Ik had garnalen met asperges, maar zo pittig, dat ik blij was dat ik weer watermeloen juice had om het mee te blussen. Op de terugweg begon het weer te regenen.

Eerste kerstdag zijn we helemaal naar het zuiden gereden en bij het strand Thong Krut wat gegeten. Ik zag langs de weg een aap zitten..wij keren, zat hij vast aan een boom zielig. Vandaag 2e kerstdag zag ik er ook al 1 aan een ketting achter op een vrachtwagen zitten die langs reed. Verder geen aap gezien op het eiland. Ik heb op een rustig stukje ook nog even scooter gereden, maar ik laat de drukke stukken wel aan Eric over. En drukke stukken zijn er, zeker als we weer boven aan het eiland komen. We waren op tijd weer terug bij ons hotel zodat we nog even konden zwemmen. Nootjes en een breezertje en smirnoff erbij. En wat bleek op de kamer.. we hadden vanuit het resort een doos koekjes gekregen met een briefje met merry christmas en een happy new year. Zo lief en attent! Eric had ook nog kaarsjes van thuis meegenomen die hij aan had gedaan toen we naar binnen gingen. Een mooie kerst!

Die avond hadden we in een superleuk restaurant gereserveerd en zaten we onder talloze lichtjes, een volle maan en met onze voeten op het strand te genieten van gewokte eend en een steengrill. Vooraf de grootste mosselen die we ooit op hebben gegeten. En we waren nog maar net klaar of jawel.. weer regen! Gelukkig duurde het nu echt niet lang en zijn we via de nightmarket op the Wharf teruggelopen. Een leuke markt met veel souveniers maar ook heel veel eten, drinken en live muziek.

Vandaag, tweede kerstdag zijn we juist eerst bij het zwembad gaan bruin bakken en 's middags gaan rijden. Voor ons huisje zagen we een duizendpoot voorbij rennen. Er zitten hier verder heel veel libelles in allerlei kleuren bij het zwembad, vlinders en de middag ervoor toen we even achter ons op het strand van Bophut gingen kijken zagen we weer een hele lichtgrijze eekhoorn over de electriciteitsdraden rennen, die zat de eerste middag ook al in de boom naast ons huisje.

Op de scooter zijn we eerst langs de tesco gegaan; een sdkaartje voor het fototoestel gekocht, toen in Lamai een petje voor Eric gekocht, omdat hij die vergeten was en bij Chrystal bay naar het strand gegaan. Wat een mooi strand! Zacht, wit zand in een kleine baai met grote rotsen aan de zijkant. We hebben bij een strandtent een clubsandwich op, even gezwommen. En toen wilden we op de scooter een binnendoor weg naar Chaweng zoeken, die we niet meer vonden,dus de weg in de drukte weer terug.

Vanavond hebben we bij het restaurantje om de hoek gegeten (vooraf crabrolls; lekker!) en net de tas weer ingepakt. Morgen gaan we dit mooie eiland, het heerlijke zwembad hier en de aardige meiden van het resort weer verlaten. We hebben hier elke dag in de supermarkt tosti's gehaald voor het ontbijt. Die grillen ze dan warm voor je daar. En Eric had vandaag ook voor de meiden van het resort lekkere dingen gekocht die we hebben gegeven als kerstcadeau. Vandaag hadden we minder een kerst gevoel, maar gisteren wel op en top. Het waren mooie dagen!

Excuses voor het lange verhaal weer!

Fijne kerstavond nog, aangezien het bij jullie 6 u vroeger is..en liefs van ons!

Penang, Maleisië

Hallo,

Vrijdag 18 dec kwamen we in ons hostel thirthy three stewart houze aan. Een hele simpele kamer met een gedeelde badkamer. Eric zag daar erg tegenop maar, de wasbak was op een balkon met drie douches/wc's en dat had wel zijn charme. Al tandenpoetsend de straat even inkijken wat voor weer het is. Helaas waren de kamers erg gehorig en hoorden we de buren over de gang stampen als een kudde olifanten, de Aziatische buurmeisjes hun appjes hoorden we binnenkomen en de buurman buiten onder ons raam rochelt regelmatig.. Dit hostel had een 9,1 op booking.com, maar daar snappen we weinig van. Vrij prijzig, karig onttbijt en je moet zelf afwassen. Het hotel in KL was ook gehorig, daar hoorden we de liftbel en alle deuren dichtklappen, maar de service was beter en het hotel mooier.

Maar goed.. na deze eerste indruk zijn we little India doorgelopen op zoek naar eten. Aangezien we allebei niet topfit waren zijn we in de pizzahut beland.

Zaterdag zijn we op de locale bus gestapt op weg naar het strand. Een lange tocht met een buschauffeur die zijn eigen snelheid probeerde te verslaan. Uiteindelijk riep hij het strand niet om en waren we het Feringghi strand voorbij gereden. De toeristen naast ons gingen naar het national park waar ik ook net over had gelezen, dus we zijn blijven zitten. Ipv een relaxdag zijn we dus een jungletrail van 1 1/2 uur gaan doen.. Eric op zijn slippers (want ik had die ochtend nog gezegd:"Doe lekker je slippers aan, we gaan toch alleen maar naar het strand!") met een Dirktas waar z'n VI, twee boeken en handdoeken inzaten. Over boomstammen, klauteren, klimmen; Mijn hoofd zag er weer uit als in Angkor Wat. We hadden een boot geregeld die ons om 16.30 zou komen ophalen op Monkey beach.

Toen we op een strand kwamen hing daar een bordje met monkey beach. Even met onze voeten in het warme water gestaan. Het was een stil strand met niks.. we zagen alleen geen eetstalletje zoals ons gezegd was en toen we naar de tijd keken waren we nog maar 45 min op weg.. we moesten dus door, dit was het nog niet!

Het laatste stuk was nog meer jungle en nog meer klauteren (goed voor Erics rug ook..not!)en toen we bij monkey beach aankwamen waren we perplex.. een mooi strand met.. ja je leest het goed! bananenboten, jetski's, ritjes op een paard en je kon er zelfs quadrijden! Overbevolkt met locals die weekend er vieren. Weg idyllisch plaatje.. We hebben een heerlijke nasi op en zijn gaan zonnen. Eric had op het strand een aap gezien, dus die ben ik nog gaan zoeken. Ik vond er zat! Schrok me rot toen er achter me een man uit het toilet kwam, bang dat er een aap achter me stond. En het bootritje terug was heerlijk. 10 min verder en we werden op een planken pier afgezet. Met de bus zijn we nu wel op Batu Feringghi uitgestapt en zijn bij een hotel op ligbedden in hun tuin gaan liggen. De nightmarket was leuk daar en Eric heeft er een rugzak gekocht. Na een bord noodles zijn we weer in de bus gestapt.. pff weer een uur er in en de airco op freezing. Eric zat zelfs met zijn handdoek om zijn nek als een sjaal.

Zondag zijn we naar de pier gelopen en wilden daar op de hop on hop of stappen met kaartjes die we van twee zusjes hadden gekregen de avond ervoor. We belandden in een wielerronde en sowieso was het superdruk op straat met verschillende activiteiten . Een feestdag blijkbaar. We dachten een halte verder te lopen, wat met veel zoeken, zweten en een te lange wandeling 4 haltes verder werd en toen waren de kaartjes al bijna verlopen. Dan maar weer in de locale bus ruim een uur.. Bij het holiday Inn in Feringghi zijn we de rest van de middag zoet geweest op een ligbed met slapen (Eric) en lezen (ik).

Weer in de eethal wat gegeten met in een boom bij het strand een apenfamilie. Op de ellenlange terugweg met files waren we allebei wagenziek, dus bij de eerste straat aan de rand van Georgetown wat we herkenden stapten we uit. Kwamen we midden in een parade terecht! Daarom was het zo druk, hoewel er ook wel verkeer dwars door de parade ging.

Maandag 21 dec wilden we naar Penang Hill. Weer in de lokale bus en met als tip vanuit het hotel om eerst langs de tempel Kok Lek Si te gaan, de grootste van zuidoost Azië en van daaruit over te stappen op de goeie bus naar Penang Hill. Eric moest rennen naar het toilet, terwijl ik op zoek ging naar toiletpapier op het marktje langs de weg bij de tempel. Bleek later, gezien de trotse krantenartikelen dat hij toch maar mooi op het tot schoonst verklaarde toilet zat van heel Penang. Ik ben ook nog gegaan..op de aan vier kanten gescheurde bril met op de grond vies maandverband.. brrr

De tempel lag in plateaus op een berg en tussendoor liep je door marktkraampjes. Op het laatst met een lift/wagentje omhoog naar de hoogste boeddha met mooi uitzicht over de stad. Op de terugweg hebben we nog een gelukslintje met boodschap opgehangen in een lintjesboom.

Met de bus een kort ritje naar Penang Hill. En waar we al bang voor waren.. eftelingrijen zoals de nl zusjes ons al verteld hadden. Ik ging bij de fastlane vragen hoe lang dat dan duurde en hoe duur dat was en ja hoor.. hij vroeg of ik alleen was.. de kaartjesknipper met drie tanden had mij doorgelaten als ik alleen was! Ongelofelijk dat je soms als vrouw zijnde zoveel meer voor elkaar krijgt. De 1 1/2 uur wat de rij duurde hebben we dus maar niet gedaan en terug in de bus (weer lang en wagenziek) zijn we bij times square uitgestapt. Wat dus niks bijzonders bleek te zijn. In een volgende Mall had ik bijna nieuwe vans met bloemen gekocht (helaas mijn maat niet) en zijn we vlakbij ons hotel indiaas gaan eten. Not spicy was voor mij toch nog wel erg spicy,maar het was heerlijk.

In de kamer zijn we de reis door gaan plannen tot na oud en nieuw,wat nog lastig was,want terwijl we zochten werden de laatste kamers volgeboekt.. met de feestdagen kan je niet echt op de bonnefooi reizen helaas.

Nu stappen we bijna het vliegtuig in naar Koh Samui, waar we de kerst gaan doorbrengen!

Liefs uit Maleisië!

Ps.: We lopen net door de gate.. het is echt het kleinste vliegtuig waar ik ooit in heb gezeten.. propellers en een trapje met maar 5 traptreden om er in te komen...brrr

Kuala Lumpur

Hallo,

Woensdag zijn we met ietwat vertraging met het vliegtuig van Danang naar Kuala Lumpur gevlogen.

Het was ruim 2 1/2 uur vliegen en in Kuala Lumpur verbaasde we ons gelijk over de luxe. Met de KLIA express (trein) zijn we in een 1/2 uur naar KL Sentral gereden en daar met de metro een paar haltes. Een paar straten verder vonden we ons hippe hotel 1000 miles.

We zijn in Chinatown wat gaan eten en toen even naar de central market gelopen. We hadden het plan om op tijd naar bed te gaan, maar we belandden via een rare loopweg/gang bij weer een metro station, dus toen besloten we om de metro naar de Petronas Twintowers te nemen. Ik had even een NY momentje toen ik vanuit de metro op de trap zei.."ik zie ze niet" terwijl ze aan de andere kant al voor ons opdoemden.

Wat een indrukwekkende torens en zo mooi verlicht. Aan de andere kant stond een gigantische kerstboom van lichtjes en daar zijn we door het park gelopen. Door een bewaker werden we gewaarschuwd dat dat niet mocht, maar we zijn doorgelopen om er aan de andere kant weer uit te gaan. We zagen een beest, eerst dachten we een rat, maar het leek uiteindelijk nog het meest op een soort wasbeer. Hij was helaas te ver weg om op de foto te krijgen.

Voor ons was het Trader hotel met op de 33e verdieping een skybar.

Wat een geweldig uitzicht op allebei de torens! De skybar had een zwembad en zitjes bij de ramen en de sfeer was super. Dansen, meezingen, alles liep er ook rond van backpacker tot chique opgedirkte meiden. Echt een aanrader! Ipv vroeg naar bed pakten we uiteindelijk middernacht pas de metro weer terug naar ons hotel.

De volgende dag zijn we eerst met de metro weer naar KL Sentral gegaan om buskaartjes naar Penang te kopen. Na 10 keer vragen wist niemand daar waar en dát je überhaupt een busticket kon kopen bij de infobalies tot Eric de screenshot liet zien van de bus maatschappij. Ohh de 'Nice' bus..dan moet je daar en daar zijn! Ze dachten blijkbaar in eerste instantie dat we een locale bus wilden nemen ofzo naar Penang..

We zijn met de monorail, een soort tram die hoog op een rails rijdt, naar het Burjaya Times Square gegaan. Even bij de achtbaan in de mega mall gekeken en een beetje rondgelopen. Op tijd weer terug en even gerelaxed in het hotel en 's avond in Chinatown stokjes gaan eten. Een gigantische kraam vol stokjes vlees, vis en groenten die je kon laten bbqen of zelf kon fonduen. Heerlijk!

Vrijdag met onze tassen weer de metro in en op KL Sentral op de bus gestapt. Erg luxe bussen met meer beenruimte dan het vliegtuig en je eigen schermpje voor films, muziek en spelletjes. We kregen zelfs een maaltijd (nasi) en water. De 5 uur ging dan ook redelijk snel voorbij. Vanaf het busstation een taxi gepakt en toen kwamen we aan bij ons hostel in Penang!

Salam pangat!

Hoi An, dag Vietnam

En daar zijn we weer!

Afgelopen zondag 13 dec werden we letterlijk met een klap wakker.. hoe het kan weten we nog niet, maar allebei de helmen vielen op de grond. Het zal 5 u geweest zijn. Eric was bang dat het de gigantische spin was die we de avond ervoor om de hoek van onze deur zagen. Ik dacht meer aan een gecko die daar op de muur veel liepen binnen in onze kamer. Kan niet natuurlijk, maar het blijft vreemd.

Die morgen zijn we op de scooter naar My Son gegaan. Een flink eind rijden, (ong 50 km) maar het was toch best makkelijk te vinden. Halverwege reden we wel bijna verkeerd, maar we werden door een Vietnamees gewenkt dat we naar links moesten. My Son staat op het Unesco erfgoed en het eerste vervallen tempelcomplex wat we zagen leek wel wat op Angkor Wat en was erg mooi. Het was bloedheet en in de plaatsjes waar we door heen terug reden zagen we weinig eetstalletjes. Uiteindelijk dus een droog broodje op tussen de locals. We durfden er niks op te nemen, want wat er qua beleg lag zag er niet echt smakelijk uit. We kregen de zadelbak weer amper open, de scooter starten kostte ook even moeite en toen we door een meid werden geholpen zagen we toch echt de rest (ons uit)lachen.

Bij het hotel nog even een duik genomen en 's avonds weer met de scooter op zoek naar een restaurant. Eric pakte de scooter en zei terwijl hij mij de helm gaf.."oh de scooter is verzet, die is niet van ons". Toen we bij een druk, net geopend restaurant stopte op de mainroad kreeg ik mijn helm niet open. Het gespje was anders... oeps..de helm van een ander op!! Ik vond al dat hij zo lekker ruim zat! :D Mijn helm zat in onze zadelbak. Gelukkig kon de jongen van de receptie van wie de helm was er wel om lachen ook toen we hem terug gaven. Het was best laat voor we terug waren ook omdat het nieuwe restaurant erg lang deed over het eten. Een leuke meid van wie het was en het eten was heerlijk dus ach, maar ik was blij toen we de helm terug konden geven!

Maandag hadden we een relax dag ingepland. Lekker lezen bij het zwembad. Af en toe er in om af te koelen en in de middag naar het strand gereden en daar op een bedje wat gegeten. Ook daar was de zon helaas al erg vroeg achter de bomen gezakt.

Eric kreeg op de scooter tussen zijn vizier en helm nog een insect.. ik denk een libelle.. brrrrr Ik was zo blij dat het niet bij mij gebeurde. Ik had denk ik mijn helm met hoofd en al eraf gegooid. :D

We hadden gelezen dat er elke 14e van de maand feest was, soort volle maan feest. We waren erg laat in het centrum, hebben uiteindelijk gegeten waar we de eerste avond ook zo goed gegeten hadden, in cafe 96,en ik nam een cocktail.. orgasm-baileys-cointreau. Toen ik na het eten een foto van de brug wilde gaan nemen waren daar de lichten al uit, weinig feest hier.. ook de meeste winkels en restaurants sloten hun deuren al, zoals elke avond na 21.00 uur.

Ik wilde nog een foto van alle lampjes maken bij de marktkraampjes. Zie ik Eric een foto maken met een hele groep backpackers ervoor. Ik nog een paar keer zeggen "dat is toch niet leuk!" En hij maar foto's maken.. had hij het toestel van één van hun vast.. Hij zat me al te pesten met m'n orgasm cocktail, maar toen moesten we echt even heel hard lachen. Blond!

Dinsdag regende het even na het ontbijt. We wilden bij het strand van Danang gaan zonnen. Helaas begon het toen we er bijna waren weer te regenen. Snel in een chique restaurant geschuild en heeft Eric een yoghurtshake op die echt naar de peren yoghurt van de appie smaakte.

Toen we op zoek waren naar een restaurant om te schuilen die ook ligbedden had, keerden we om op de brede weg die daar langs de boulevard loopt. Ineens ziet Eric wat krioelen over de weg.. een slang van ong een meter lang, die we ook niet meer konden ontwijken! Brrr we trokken allebei onze voeten in en reden er midden over! Toen ik omkeek glibberde het beest gewoon verder over de weg richting strand. Ieeehh.

Helaas ging het weer druppelen dus in een te duur restaurant aan zee weer wat gedronken, onze boeken uitgelezen, bij een bakkertje gestopt voor een broodje en terug gereden richting Hoi An. Ik heb nog gekeken of ik niet Joris ergens zag die ook in Danang vandaag zou zijn, maar nee ;) Eric heeft getest hoe hard de scooter kon, 90 km. En op de laatste dag heeft hij eindelijk door hoe de zadelbak open moet. :)

Die avond hadden we een gratis diner bij ons hotel. We hadden Cao Lau besteld, maar kregen vooraf een groot bord loempiaatjes die we nog met bladeren groenten uit de tuin in een loempiablad moesten rollen. Superlekker!

Daarna koffers ingepakt, want vandaag vliegen we om 12.25 naar Kuala Lumpur.

We hebben van de week veel gekeken wat we nog wilden maar als we verder gingen in Vietnam kostte het te veel binnenlandse vluchten. Een vlucht naar Borneo werd heeel erg prijzig helaas. Met kerst zitten de betaalbare leuke hotels in Maleisië vol. Dus we hebben het nu al doorgepland tot na kerst.. een korte stop in Maleisië en daarna door naar Thailand al.

Het regent en waait hier nu inmiddels ook behoorlijk. Dus ik hoop dat de vlucht wel rustig verloopt.. ik hou er niet van in van die kleine vliegtuigjes..

Eric wilde me nog laten schrikken door een snoer om de hoek te laten kronkelen als slang toen ik in de badkamer stond. Lolbroek! :D

En we hebben net ons laatste heerlijke ontbijt op.

We gaan het hier vast missen. Dit hotel heeft niet voor niets een superhoge beoordeling en het zwembad en het schitterende uitzicht zijn super! Ook Hoi An is zo'n geweldig schattig plaatsje. We hebben een top week gehad hier!

Hoi An, Dag An..

Hoi An, Vietnam

Hallo allemaal,

Donderdag 10 dec zijn we in Danang opgepikt door iemand van ons hotel Red Frangipani Villa. Hij maakte een stopje bij de Marble Mountain, wij dachten voor een foto van de berg, maar hij loodste ons (bij een familielid waarschijnlijk) naar binnen waar je beelden kon kopen. Onderaan die berg kan je alleen maar beelden kopen, van Boeddha, Maria of een olifant.. Sommige nog hoger dan ons huis. Hmm dit slaan we maar over als souvenier.

In het hotel werden we gelijk geupgrade en kregen een hele ruime kamer met groot terras wat uitkeek op het zwembad. Rode lantaarntjes hingen er op. Super! Bij de ingang van het hotel waren er 2 kamers boven die over een veld en rivier uitkeken.. ik vroeg heel brutaal of die niet nog vrij was, maar die waren duurder. Ach we zaten nu ook al super.

Op de fiets zijn we in ong 20 min. naar het centrum van Hoi An gereden waar we de lekkerste vietnamese specialiteit 'fried wonton' als voorafje op hebben in een schattig restaurant (restaurant cafe96) uitkijkend over het water.

Het centrum van Hoi An bestaat uit allemaal vnl geel geverfde panden met winkels en restaurants en overal lichtjes en lampionnen. Je kan hier om de meter kleding laten maken in winkels en er fietsen rijen fietstaxi's met toeristen continu voorbij. We liepen langs een terras waar een vrouw stond te zingen en wat een soort bingo was.Toeristen kunnen er kaarsjes in gekleurde papieren bakjes te water laten en aan de overkant van de verlichtte brug is een marktje met allemaal lampen en lampionnen. Zo kleurrijk hier!

Vrijdag 11 dec kwam er iemand van het hotel vragen of we nog in de kamer vooraan wilden. Die was nu vrij en ze wilden ons wel nog een keer upgraden. We konden na het ontbijt al 'verhuizen' en wat een uitzicht! Openslaande deuren en genieten!

We zijn op de fiets naar het strand gegaan, maar het stuk strand aan het begin was weggeslagen door de zee. Zandzakken te over en geen bedje in de zon, maar we hebben even gelegen en heerlijk gegeten. Dit keer had Eric een andere Hoi An specialiteit 'Cao Lau',een soort soep met groenten en bami. Heerlijk!

Weer terug heeft Eric nog een duik in het zwembad genomen, wat helaas alweer in de schaduw lag. En op de fiets weer naar het centrum 's avonds om te eten.

Zaterdag hebben we een scooter gehuurd. We waren laat, nog steeds laat wakker en niet vooruit te branden en toen we de scooter wilde starten deed hij het niet. Van het hotel gingen ze een flesje benzine halen maar we waren de bocht nog niet om of hij sloeg af en ging niet meer aan. Gelukkig waren we nog niet ver, want het was behoorlijk warm om terug te moeten lopen. Er werd een andere scooter voor ons gehaald wat gelukkig niet lang duurde en toen konden we op weg. Op naar de Marble Mountain. Een berg met tempels, grotten en boeddha's. Het was een pittige tocht omhoog, maar bijzonder dat je van buitenaf niet ziet wat er op en midden in de berg allemaal zit. We zijn een grot ingegaan waar we aan de andere kant weer boven kwamen en een stuk verder klauteren over de gladde marmeren stenen kwamen we op een top. Mooi uitzicht over de zee!

Warm en niet goed voor Erics rug, maar wel de moeite waard. Beneden aan de berg hebben we een overheerlijke bananenpannenkoek gegeten.

We hadden gelezen over de apenberg of apenrots dus zijn we door gereden. Langs het strand van Danang naar de bergen aan het eind. Mooie uitzichten en langs een gigantisch witte boeddha gingen we verder en verder. Nergens bordjes voor de toeristen maar op een gegeven moment zagen we een hek in aapjesvorm. Bij een splitsing omhoog gereden naar een luxe resort en toen we daar naar beneden reden werden we op weg gewezen door wat locals.

Ik vond het maar niks omdat het een stijle weg was en later en later werd, maar Eric wilde door. We volgden een auto en we zagen een bordje met een ficus. Het bleek een gigantische boom te zijn met takken die ook weer wortels in de grond had gekregen, waardoor het bomen aan bomen werden. De toeristen uit de auto gevraagd waar de apen waren en zij hadden ze al gezien weg schietend over de weg.. oke.. wij hadden dat echt gemist teveel gefocust op de weg en de mooie vergezichten op deze hoogte.

Weer terug bij de splitsing toch nog een stukje omhoog weer en toen we daar omkeerden om terug te gaan, zag ik er één! Een aap met rode noten sprong omhoog in de boom! Yes, missie geslaagd en hem zelfs op de foto gekregen!

Weer terug vlakbij de afslag naar ons hotel aan het water gegeten, wat niet zo bijzonder was en teveel koriander als ingrediënt had. Wel de Hoi An specialiteit 'white rose' geproefd wat ook niet zo bijzonder smaakte hier.

We hadden inmiddels ook het hotel voor 2 nachten bijgeboekt. We vermaken ons hier wel!

XX

Ho Chi Minh, Vietnam

Hallo,

Inmiddels zijn we in Vietnam. Zondag 6 dec vertrokken met de Emirates naar Dubai. Daar aangekomen midden in de nacht, met wat vertraging, waren we er van overtuigd dat we een hotel 3 min lopen op/van het vliegveld hadden. Wij vragen naar de Premier Inn, waar we vorig jaar in verbleven en werden we naar buiten gestuurd naar de shuttlebusjes. Die was uiteraard net vertrokken,dus in de drukkende hitte wachten op de volgende.. Het werd later en later en toen we om een uur of half twee in het hotel waren bleek ze ons nergens genoteerd te hebben staan.. we zaten toch wel in dit hotel?? Niet dus..zagen we toen we op hun wifi de mail konden openen! We hadden een heel ander hotel! Sterker nog een soort expat appartement.. De taxichauffeur kende het niet en reed er vandoor met de smoes dat hij het ging vragen ergens , maar bij de Premier Inn hadden ze inmiddels gebeld en het adres opgeschreven,dus de volgende taxi was voor ons. Ze zei nog "don't look so sad" terwijl ze ons water meegaf.

Na 15 min rijden lagen we dan eindelijk om half 3 op bed.. Wat een domme aktie weer, maar goed, zoiets dergelijks gebeurt mij iig elke vakantie wel een keer dus hopelijk hebben we het nu gehad voor de rest van de tijd!

De volgende morgen weer op tijd er uit want om 9.40 vertrok ons vliegtuig weer naar Ho Chi Minh. Eric had ontzettende last van z'n rug, maar we hadden geluk. Het vliegtuig was erg leeg,dus lag ik languit over drie stoelen en hij over vier te slapen.

In Vietnam moesten we ons visum nog verder regelen. We gaven de formulieren en van beide twee pasfoto's, maar nee hij pakte er alleen 1 van Eric aan. Toen we bleven staan om dat te zeggen, snauwde hij, na ons een tijd genegeerd te hebben: "sit down please!!" Vriendelijke mensen hier zeg..

Het Mai guesthouse zat in een heel nauw en bedrijvig, leuk straatje. Zogenaamd had de eigenaar lekkage,maar geen nood we kregen een kamer bij zijn zus er tegenover. Vier verdiepingen hoog met de trap.. Toen ik wat uit Erics tas wilde pakken zei hij dat dat hij het voorvakje dicht had gedaan, wat nu dus openstond... En ja hoor, op het vliegveld waarschijnlijk zijn voorvakje leeggehaald. De buit: zijn spine en joint oefenboekje en dynaband. Gelukkig hadden we op de rest wel een slotje.

We hebben nog wat rondgelopen en gedronken ergens en redelijk op tijd naar bed! Geslapen tot.. jawel 12.25 uur. Eric die nooit uitslaapt in NL moest ík hier wakker maken! Er fietsen hier vrouwtjes op fietsen met een luidspreker en een bandje,waar we wel een paar keer al van wakker schrokken. Wat een rotgeluid. En hoe nauw het straatje ook is de scooters rijden er wel door ook.

Deze eerste dag rustig aan gedaan, op een terrasje gezeten, ons verbaasd over de hectiek van de duizenden scooters en dat het toch loopt op straat ondanks dat alles dwars tegen elkaar in rijdt. Verder voor de dag erna een excursie geboekt, een vlucht geboekt en een nieuw hotel gezocht (met lift en betere bedden). Tijdens het avondeten een regenbui gehad en de modderspetters zaten tot aan mijn knieholtes. Lekker op je slippertjes lopen :)

Woensdag in het Saigon Balo Hotel ingecheckt en de hele middag gedaan over een excursie naar de Chu Chi tunnels. Onze gids had zelf nog meegevochten in de oorlog. En hij had haast.. hij stelde vragen, zette mensen voor schut en schudde meewarig zijn hoofd als iemand weer antwoordde dat ze het niet wisten.. wat een vent! Hij zei ook steeds:"Make picture, come now!". Ja, mogen we nou foto's maken of moeten we doorlopen! Beiden.. al rennend foto's maken dus.. Toch was hij grappig, ben ik in een tunnel geweest en duurde de busrit ellenlang. Maar hebben we zeker op de heenweg toen het nog licht was genoten van de omgeving. Op de heenreis ook nog bij een fabriekje afgezet, waar we grote beelden konden kopen,maar ook daar waren we in no time weer weg met onze vlugge gids.

Toen we werden afgezet tegen half 8 zijn we naar de Ben Thangh market gelopen en hebben daar wat gegeten.

Vanmorgen op het dakterras ontbeten en met de taxi naar het War Remnant museum geweest. Terug in een 'foute' taxi gestapt die boos werd toen we er wat van zeiden dat de meter te hard liep. We zijn er toen ook uit gezet en om problemen te voorkomen ook maar betaald en een nieuwe taxi gezocht. Tot nu toe hebben we hier nog niet veel vriendelijke Vietnamezen ontmoet..

We worden zo opgepikt bij het hotel om met het vliegtuig naar Hoi An te vliegen. Kijken of het daar wat gemoedelijker is. . We hebben daar iig een luxe hotel geboekt mét zwembad. Heerlijk!

Liefs van ons!

Milaan

Buongiorno,

Vanmorgen om 8 uur de wekker en toen we de ontbijtzaal inliepen zagen we nog net door de ramen, dat we in Savona aanlegden. Om 10.45 moesten we op dek 5 zijn tot ze je omriepen om naar de bussen te gaan, dus we zijn nog heel even Savona ingeweest. Wat een leuk pittoresk plaatsje! Het is heel klein, maar wat een leuke straatjes en vriendelijke mensen! Blij dat Eric me overhaalde om nog even Savona in te gaan, want ik had gerust op een dek nog gaan zonnen. Ik heb al de hele week stress dat we de boot of in dit geval de bus zouden missen namelijk.

De koffers stonden in rijen met kleuren gelabeld klaar in de terminal en zo konden we soepel de bus in met z'n allen. Wat een systeem. In Palermo zagen we ook koffers de boot uitgaan in een stapel via een heftruck en toen schoot er een stang los, waardoor er een paar koffers vielen en één viel maar net op het randje van de kade. Het zal je gebeuren dat net jouw koffer tussen wal en schip valt..

Eric had trouwens van de week bij het ontbijt dat hij een hap van een donut nam en dat er een stuk papier in zat! De obers leken het serieus op te nemen en vroegen ons kamernummer, maar we hebben er nooit meer wat van gehoord.

Maar goed, ik dwaal af, om ong half twee waren we in Milaan op het vliegveld en hebben we onze koffers opgeslagen, een taxi gedeeld en zijn het centrum van Milaan nog in geweest. Een ontzettend mooie kathedraal en heel veel chique winkels, mensen en auto's. Op een terrasje hebben we pizza en risotto op, waar we €7 service/zitkosten betaalden..

In Rome maandag wilden we bij zo'n tijdschriftcorner twee cola halen. En ze vroeg of we wilden zitten. Er stonden bistrosetjes en we zeiden ja. Dat was dan €11. Oke.. voor twee cola!? Ja zei ze, zonder zitten was het €6. Pfff belachelijk..

Bij de Kathedraal in Milaan hebben we nog een ijsje en cappuccino op en toen waren we het wel zat. Dus een taxi terug genomen en nu zitten we te wachten op het vliegveld. Weer een lange reisdag! De auto staat via de anwb aanbieding in het autohotel, dus hopelijk loopt dat vanavond wel een beetje vlot. Om 19.40 vliegen we.. nog een klein uurtje dus!

Cia uit Italië!

Barcelona

Buenos dias,

Zaterdag 26 sept. erg vroeg de wekker, omdat we vandaag vroeg in Barcelona zouden zijn. Omdat ze weer hadden gezegd dat je niet kon lopen de haven uit hebben we kaartjes voor de shuttlebus gekocht die ons vlakbij de Rambla afzette. Er vroeg een ouder stel,die al eerder iets hadden gevraagd, wat leuk was. Eric wees ze op de hop on bus. Maar daar snapten ze niets van..ze kwamen toch net uit een bus.. 's Middags zag ik ze weer op het dek aan boord, dus geen idee hoe, maar ze hadden hun weg blijkbaar weer gevonden.. Zeker als je geen engels spreekt is het allemaal best lastig,met de minimale info die je krijgt. En alles alleen in het Italiaans, Frans of Engels.

We zijn in Barcelona langs het strand gelopen, gekeken bij de kabelbaan,wat we te lang vonden duren en via het strand en allemaal straatjes de stad weer in. De tijd vliegt steeds voorbij en na wat tapas en pizza op de Ramblas zijn we weer richting de shuttlebus gegaan.

De rest van de middag op een dek gelezen met een cocktail tot etenstijd. Ik had Eric van de week laten schrikken door ineens voor de badkamerdeur te staan en daar heeft hij me al drie keer voor terug gepakt. Twee keer heeft hij me de deur open laten doen door net als de kamerbediende te kloppen, maar dan vanuit de badkamer.. erg grappig als je net in bed ligt. Maar vanmiddag had hij me echt.. Ik pak mijn cocktailglas met ananas en rietje er nog aan en.. het was leeg. Ik verbaasd dat ik het zonder nadenken blijkbaar al op had (het zijn echt grote glazen), maar nee.. hij had mn rietje en ananas in zijn lege beker gedaan. Lolbroek!

Deze avond was het thema weer gala, maar nu was lang niet iedereen zo netjes als donderdag aangekleed. Het eten was weer heerlijk en na een potje roulette en een laatste drankje in de centrale hal zijn we onze koffer in gaan pakken. Die moet voor 1 uur op de gang staan met een label. Vroeg de wekker weer want we moeten om 8 uur de kamer uit zijn. Nou gaan wij niet zo vroeg maar het ontbijt is ook maar tot 9 uur.

Elke keer als we een lift uitstappen moeten we nog nadenken welke kant we op moeten.

Ik denk ook steeds dat ik de weg nu wel weet aan boord, maar ik blijf verkeerd lopen of niet weten wat voor of achter is. Je kan vanaf dek 3 en 4,ons restaurant, bijv niet door naar achter lopen. Moet je eerst naar bijv dek 5. En op de bovenste dekken waar je buiten kan lopen kan je ook niet van voor naar achter. Het is trappetje op en af en dan weer een zwembad, dan weer een glijbaan.

Je hebt om de schoorsteen een hardloop rondje, een basketbalveldje, een kinderzwembad en speeltuin. Een trap naar beneden weer bedjes, een zwembad, bubbelbad en daar weer een trap omhoog een glijbaan die bij dat zwembad uitkomt. Achter op het dek ook een zwembad en twee bubbelbaden. En op dek 9 ofzo een zwembad in het midden met een groot tvscherm erbij. Waar je vanaf dek 10 op kijkt.

Dan zijn er in de spa nog zonnebanken met uitzicht op zee en de sportschool met bijna alle loopbanden, fietsen enz op zee gericht. Een theater met drie verdiepingen, casino, spelletjeshal, klein bioscoopje. Om het atrium; de centrale hal met glazen lift, op een verdieping winkels, een bibliotheek en een verdieping met foto's die ze bijv tijdens het eten nemen, maar overal staan ook schermen waar je op de foto gezet kan worden. En dan zijn er nog verschillende barren met live muziek en een discotheek. Ik vergeet vast nog van alles. Het valt gewoon niet uit te leggen, zo overweldigend groot alles is.