Hoi An, Vietnam

Hallo allemaal,

Donderdag 10 dec zijn we in Danang opgepikt door iemand van ons hotel Red Frangipani Villa. Hij maakte een stopje bij de Marble Mountain, wij dachten voor een foto van de berg, maar hij loodste ons (bij een familielid waarschijnlijk) naar binnen waar je beelden kon kopen. Onderaan die berg kan je alleen maar beelden kopen, van Boeddha, Maria of een olifant.. Sommige nog hoger dan ons huis. Hmm dit slaan we maar over als souvenier.

In het hotel werden we gelijk geupgrade en kregen een hele ruime kamer met groot terras wat uitkeek op het zwembad. Rode lantaarntjes hingen er op. Super! Bij de ingang van het hotel waren er 2 kamers boven die over een veld en rivier uitkeken.. ik vroeg heel brutaal of die niet nog vrij was, maar die waren duurder. Ach we zaten nu ook al super.

Op de fiets zijn we in ong 20 min. naar het centrum van Hoi An gereden waar we de lekkerste vietnamese specialiteit 'fried wonton' als voorafje op hebben in een schattig restaurant (restaurant cafe96) uitkijkend over het water.

Het centrum van Hoi An bestaat uit allemaal vnl geel geverfde panden met winkels en restaurants en overal lichtjes en lampionnen. Je kan hier om de meter kleding laten maken in winkels en er fietsen rijen fietstaxi's met toeristen continu voorbij. We liepen langs een terras waar een vrouw stond te zingen en wat een soort bingo was.Toeristen kunnen er kaarsjes in gekleurde papieren bakjes te water laten en aan de overkant van de verlichtte brug is een marktje met allemaal lampen en lampionnen. Zo kleurrijk hier!

Vrijdag 11 dec kwam er iemand van het hotel vragen of we nog in de kamer vooraan wilden. Die was nu vrij en ze wilden ons wel nog een keer upgraden. We konden na het ontbijt al 'verhuizen' en wat een uitzicht! Openslaande deuren en genieten!

We zijn op de fiets naar het strand gegaan, maar het stuk strand aan het begin was weggeslagen door de zee. Zandzakken te over en geen bedje in de zon, maar we hebben even gelegen en heerlijk gegeten. Dit keer had Eric een andere Hoi An specialiteit 'Cao Lau',een soort soep met groenten en bami. Heerlijk!

Weer terug heeft Eric nog een duik in het zwembad genomen, wat helaas alweer in de schaduw lag. En op de fiets weer naar het centrum 's avonds om te eten.

Zaterdag hebben we een scooter gehuurd. We waren laat, nog steeds laat wakker en niet vooruit te branden en toen we de scooter wilde starten deed hij het niet. Van het hotel gingen ze een flesje benzine halen maar we waren de bocht nog niet om of hij sloeg af en ging niet meer aan. Gelukkig waren we nog niet ver, want het was behoorlijk warm om terug te moeten lopen. Er werd een andere scooter voor ons gehaald wat gelukkig niet lang duurde en toen konden we op weg. Op naar de Marble Mountain. Een berg met tempels, grotten en boeddha's. Het was een pittige tocht omhoog, maar bijzonder dat je van buitenaf niet ziet wat er op en midden in de berg allemaal zit. We zijn een grot ingegaan waar we aan de andere kant weer boven kwamen en een stuk verder klauteren over de gladde marmeren stenen kwamen we op een top. Mooi uitzicht over de zee!

Warm en niet goed voor Erics rug, maar wel de moeite waard. Beneden aan de berg hebben we een overheerlijke bananenpannenkoek gegeten.

We hadden gelezen over de apenberg of apenrots dus zijn we door gereden. Langs het strand van Danang naar de bergen aan het eind. Mooie uitzichten en langs een gigantisch witte boeddha gingen we verder en verder. Nergens bordjes voor de toeristen maar op een gegeven moment zagen we een hek in aapjesvorm. Bij een splitsing omhoog gereden naar een luxe resort en toen we daar naar beneden reden werden we op weg gewezen door wat locals.

Ik vond het maar niks omdat het een stijle weg was en later en later werd, maar Eric wilde door. We volgden een auto en we zagen een bordje met een ficus. Het bleek een gigantische boom te zijn met takken die ook weer wortels in de grond had gekregen, waardoor het bomen aan bomen werden. De toeristen uit de auto gevraagd waar de apen waren en zij hadden ze al gezien weg schietend over de weg.. oke.. wij hadden dat echt gemist teveel gefocust op de weg en de mooie vergezichten op deze hoogte.

Weer terug bij de splitsing toch nog een stukje omhoog weer en toen we daar omkeerden om terug te gaan, zag ik er één! Een aap met rode noten sprong omhoog in de boom! Yes, missie geslaagd en hem zelfs op de foto gekregen!

Weer terug vlakbij de afslag naar ons hotel aan het water gegeten, wat niet zo bijzonder was en teveel koriander als ingrediënt had. Wel de Hoi An specialiteit 'white rose' geproefd wat ook niet zo bijzonder smaakte hier.

We hadden inmiddels ook het hotel voor 2 nachten bijgeboekt. We vermaken ons hier wel!

XX

Wim en Cisca

Fijn dat je nu met vriendelijkere mensen te maken hebt. Genieten maar. X

Riet/ma

Dat is weer een leuk verhaal,zo blijf ik een beetje bij met wat jullie allemaal beleven.
Veel plezier verder en dan op naar Kuala Lumpur.
We horen het wel weer.xx

Pa en Pien

Jullie hebben al weer heel wat beleefd in korte tijd en zoveel moois gezien, goede vlucht naar Kuala Lumpur morgen.
Liefs van ons

Martin

Leuke verhalen! Ben nu al ook benieuwd naar de foto's! Geniet er van!