Oud en nieuw op Koh Lanta

Hai,

In het vorige verslag vergat ik helemaal te zeggen dat we op de weg terug zoekend naar ons hotel één van de avonden de hele weg zijn gevolgd door een kitten. Tussen onze benen door rennen al piepend. En in de bus naar Krabi zat een meid te duimen.. al kletsend met d'r vriendje bleef ze ook duimen.. zij kon zich ook in alle manieren opvouwen dus ze lag steeds heerlijk te slapen, zelfs op de grond voor haar stoel op haar 'One Direction' kussentje..

Maar goed, woensdag de 30e zouden we dus om 10.45 opgehaald worden. Wij zaten netjes klaar op de niet comfortabele stoelen in het hotel en telkens als we vroegen of de bus al kwam kregen we nog 10 min te horen.. Uiteindelijk dus pas om 12.10! De mensen in de bus hadden als pick up tijd 12 uur. Denk dat de doos van ons hotel dat had moeten doorgeven.

De rit zou 2 1/2 uur duren en bij de eerste veerboot ging het redelijk vlot, maar bij de tweede veerboot stonden we in de file.. (Koh Lanta is een schiereiland. Ze zijn een brug aan het bouwen.) We hebben nog wel een ijsje (met rijst onderin) op en pas om 16.30 werden we bij ons hotel afgezet. Het Good Days resort. Een bungalowtje, zwembad die we gelijk even testte en aan het strand. Heerlijk! Na een zonsondergang met breezer en pina colada werden we lek geprikt door de muggen,dus snel ons huisje in. Met het avondeten hadden we ook pech.. ze vergaten ons, dus weer ruim een uur gewacht. We hebben bij een afrobar nog wat gedronken, terwijl er een bandje speelde. Te grappig als een Thai die geen engels spreekt het wel probeert te zingen..

De volgende dag was het oudejaarsdag. We hebben bij dit hotel een ontbijtbuffet in een open restaurant met uitzicht op zee. Lekker omelet en pannenkoekjes o.a. Vandaag even een dag relaxen op een bedje in het gras met onze neuzen op de zee gericht. Genieten! Het strand van long beach is goudgeel met helder water en ondanks dat er best wat mensen zijn heerst er een serene rust. Tussen de middag een club sandwich op bij een strandtent een stuk verderop en eind van de middag een oliemassage op het strand genomen met het ruisen van de zee op de achtergrond. Goeie afsluiter van 2015! We hebben bij een schattig zaakje (Le colibri) pizza gegeten en pas om 19.30 hoorden we het eerste vuurwerk. Voor kerst werd alles volop versierd de afgelopen weken, maar oud en nieuw is niet zo uitgebreid als in NL. We zijn bij een bar met karaoke en livebandje wat gaan drinken en tegen twaalven naar het strand gegaan. Overal werden wensballonnen opgelaten en het vuurwerk verlichtte het strand en de zee. Mooi en redelijk snel weer klaar.

Vrijdag 1 januari hebben we weer een scooter gehuurd. Toen we naar de receptie liepen zag Eric een varaan de boom inschieten. Terwijl Eric tevergeefs op een grotere helm wachtte ben ik onze lunch gaan halen bij de 7/11. Tosti's weer! We zijn eerst naar ons volgende resort gereden en gevraagd of ze ons konden oppikken de volgende dag en daarna naar het zuiden gereden. We dachten bij stranden uit te komen, maar we hebben per ongeluk de weg dóór het eiland genomen en kwamen aan de rustige kant, meer tussen de locals. Bij een viewpoint hebben we springrolls op, wat gedronken en op de weg terug zijn we door Koh Lanta Old Town gereden. Een straat met allemaal restaurantjes en winkeltjes in een beetje een western style. Even de pier op geweest die erg smal is en waar ze het toch voor elkaar krijgen om tussen de geparkeerde scooters aan het eind hun tuktukauto's te keren.

Weer op ons resort hebben we genoten van de zonsondergang met een breezertje erbij. Helaas komen dan ineens de muggen en ben je in no time 6 bulten rijker..dus dan maar naar binnen en douchen. We wilden op tijd eten, maar weer pech.. een uur en 15 min op onze padthai en fried rice gewacht. Afsluiting van 2015 en de eerste dag van het nieuwe jaar maakte me ook wat weemoedig, ik moet duidelijk het verdriet nog een plekje geven. Zolang we druk bezig zijn denk ik er niet zo vaak aan, maar zodra we het er dan over hebben.. pfff.

Zaterdag 2 jan. zijn we in de ochtend naar het noorden gereden. Wat resorts bekeken, maar het is voor hoe duur het is, het allemaal net niet. We willen toch de laatste dagen die over zijn ook op dit eiland blijven.. Good Days resort is geweldig en mooi, maar de airco werkt slecht en het is veel te duur, zoals veel hier in deze tijd van het jaar (peekseason). Na een orangejuice langs de weg gedronken te hebben, teruggereden en onze tas verder ingepakt,waarna we stipt op tijd werden opgehaald om naar ons volgende resort voor de komende 4 nachten te gaan. Het Hallaballa resort. Het ligt op een berg met een zwembad en restaurant met een mooi uitzicht op zee. Ons twee onder een kaphuisje staat als allerlaatste en op erg hoge palen. Alles beweegt dan ook als we lopen, bewegen, omdraaien in bed.. doodeng! Ze spreken hier gelukkig wel goed engels. Hoewel we wel 4 keer "What??" hebben gezegd toen ze ons vroeg of we "etjeries" hadden ivm het ontbijt. Ohhh allergies!!.

We zijn die middag wel naar beneden gelopen om te lunchen en daar nog een resort bekeken en de rest van de middag aan het zwembad gelegen en in het erg hippe restaurant hier gegeten. Het bed is op zijn thais superhard en er zat een gekko in de kamer. Eerst achter het bed en toen ik de gordijnen dicht wilde doen zat hij daar vlak bij mijn hand. We hadden ook gelezen dat er apen waren en ja hoor.. toen de zon onder ging zag ik een aap in de bomen en op het dak van 1 van de bungalows. En we hoorden ze ook al. We zitten nu dus echt meer in de jungle. Krekels en kikkers die je hoort en die laatste springt regelmatig in het schemer net voor onze voeten weg. En de gecko maakte 's nachts ook regelmatig geluid. Dat in combinatie met Aziatische buren die veel te vroeg wakker waren en als zij bewegen, beweegt ons gedeelte van het huisje ook, maakt dat we de eerste nacht niet heel geweldig sliepen. De douche/wc heeft een groot raam, zodat je tijdens het haren wassen toch kan genieten van de zonsondergang. En de wc helt naar achteren, waardoor we het idee hebben dat de badkamer eraf kan vallen.Een bijzondere accommodatie in vele opzichten!

Liefs uit Koh Lanta!