Krabi

Hallo,

Zondag 27 dec werden we om 10.45 opgehaald met een minivan en naar de pier gebracht. Veel te vroeg waren we daar. We konden om 12 u inchecken en we zouden pas om 12.45 vertrekken. (Uiteindelijk werd dat pas 13.45 ofzo want ja..Thailand.. vertraging!) Omdat de minivans die je van het begin van de pier naar het eind brengen vol waren en we niet wilden wachten liepen we zelf de pier af. Bloedheet was het en bij het laatste afstapje breekt het handvat van mijn koffer/rugzak af. Balen! Tijdens het wachten een ijsje op en na 45 min varen kwamen we aan op een pier waar iedereen gelijk weer in bussen werd gedirigeerd. We hadden allemaal stickers met de eindbestemming erop gekregen. Vanwege de beenruimte zijn we onderin in de dubbeldekker bus gaan zitten,maar omg wat was ik blij met mijn reispil.. je rook bijna continu het toilet en de airco deed het alleen als de bus afremde en bijna stilstond.. 2 1/2 uur in de luxe lomprayah bus.. brrr

We werden met z'n allen de bus uitgebonjourd en weer in een minivan gezet (tegen betaling) en toen naar Krabi town bij ons hotel Ban Punmanus afgezet.

Geheel in Thaise style kregen we te horen dat het hotel overboekt was,maar geen nood we mochten weer bij een broer,zus,oom oid in het hotel om de hoek voor een nacht. We werden er wel met de auto gebracht,maar wat een oud gebeuren. Het was een thais hotel..niks toeristisch te bekennen. Krabi town was heel stil en verlaten. We hadden een kaartje meegekregen,dus we gingen op zoek naar een restaurant. We belandden bij Abdullah hallal food waar we voor 60 baht aten en een shake voor 25 baht dronken van de buren. Er tegenover was een markt,die wel heel druk en erg leuk en gevarieerd was. Eric heeft er nog een leuk T-shirt gekocht.

De volgende morgen na een nacht vol herrie van buitenaf en het bed wat zo hard kraakte als we omdraaiden dat we steeds wakker schrokken omdat we dachten dat het instortte, zijn we wel verhuisd naar het hotel wat we geboekt hadden. Fijn op de 4e verdieping zonder lift.. De eigenaresse spreekt goed engels,maar haar dochter fluistert vnl "yes, yes" op elke vraag van ons. Sowieso spreken ze zo slecht engels bij veel toeristische dingen. Ongelofelijk en erg lastig als je een simpele vraag hebt. Eric praat inmiddels ook zeer goed thais-engels. Dus bijvoorbeeld niet: "Is ao nang beach far from here?" maar: "Is road little?" En zowaar snappen ze het dan wel..

Maar goed, een scooter gehuurd, bij de 7/11 een tosti als ontbijt gehaald en op naar ao nang beach. Ff zoeken, maar een leuke tocht langs bergen en bamboevelden. Ao Nang is een erg drukke, gezellige plaats met een lang strand. Het einde van het strand bestond uit wel 15 bamboehutjes waar je je kon laten masseren. We waren lekker moe en kribbig tegen elkaar, (moe, pms, teveel indrukken) maar dat mocht de pret niet drukken. We hebben een kaartje voor de longtailboat gekocht en zijn naar Railay beach gevaren. Daar kan je alleen met de boot komen en was het ondanks de drukte erg mooi en leuk. Helder water en heel fijn zand met mooie kalkrotsen in de zee. En bij de oversteek naar het andere strand (Railay west en oost) zagen we erg veel aapjes.

Weer terug in Krabi town zijn we weer bij Abdullah gaan eten en hebben we nog wat hotels en een vlucht geboekt. Ook de ferry geregeld naar Koh Lanta.

De gekochte rugzak begaf het ook bij een hengsel..is niet eens 1 vakantie meegegaan dus. :/ Ook bovenop werd de stof al dun en scheurt hij bijna uit.

Dinsdag 29 dec hebben we op tijd de wekker gezet. We hadden gelezen over de Emerald pool en dat je daar op tijd moet zijn. Het was 1 1/2 uur rijden met de scooter. En het waaide ontzettend hard. Maar we waren voor de ergste drukte bij deze mooie natural pool waar heel veel mineralen in het water zitten en waar de kanten en bodem spekglad waren. De wandeltocht erheen liep 1,4 km over een soort brug door bomen met stromend kraakhelder water. De Emerald Pool leek wel een zwembad en we zijn er dan ook gelijk ingegaan. Door de vele mineralen voelt het water 'dik' aan als je met je handen er door heen gaat. Het was echt superleuk! Bomen om ons heen met overal wortels, een heel klein watervalletje.

Een korte wandeling verder lag de Blue Pool waar je niet in mocht vanwege drijfzand en als je hard klapte stegen er luchtbelletjes op vanuit de bodem. Bijzonder zo blauw! Terug hebben we de korte route van 800 m genomen en wat was het druk inmiddels bij de Emerald pool. Wij waren er echt nog net op tijd.

Bij de ingang van het park hebben we gegeten en toen een stukje terug met de scooter naar de hotspring. Dat viel tegen.. het was net een aangelegd zwembad en we hadden de puf niet om verder naar de waterval nog te lopen. Het water van de hotspring was wel echt warm! Echt badwaterwarm, zo'n 40 gr.

Op de terugweg, weer in de volle wind zijn we op de snelweg gestopt voor een ijsje en hebben we de weg gevraagd naar de tiger cave temple. Ook dat stond weer ineens in het thais aangegeven, dus reden we eerst weer een stukje te ver. Eric wilde het binnenland wat meer in en hij had al paar keer gezegd dat hij dacht dat er platgereden slangen op de weg lagen en op een rustig weggetje zagen we er duidelijk één. Ook een heel raar beest de berm in zien schieten. Een soort glimmende hagedis maar dan zonder staart..

Bij the tiger cave temple liepen heel veel aapjes. Ze zaten ook op de rotsen, gleden langs lianen naar beneden. Het was alsof je in de dierentuin was. Terwijl Eric een baby aapje probeerde vast te leggen voelde hij wat langs zijn benen gaan.. een staart van een aap die langsliep! Er was ook een trap met bijna 1300 treden naar een uitzichtspunt die wij niet genomen hebben. We vonden de 126 naar boven en 86 naar beneden de jungle in al lang zat. Er moest daar een cave zijn, maar we vonden het wel mooi geweest. Je moest langs bomen, alles ritselde brrr.. Een paar eekhoorntjes gezien en een monnik die mij strak nastaarde met een boze blik. Tja ik was niet gekleed op een bezoek aan de tempel,maar dat ik ook de jungle uitgekeken werd.. Waar zij overigens huisjes hadden staan en een toiletgebouw. Dat je daar kan wonen..

We hebben nog een ijsje op en zijn met onze verbrande lijven naar het hotel terug gereden. Daar toch maar de boot omgezet naar een busje.. met die wind 2 1/2 uur varen.. toch maar niet! Met een minivan kan je ook naar Koh Lanta, die doet er net zolang over,kostte ons met korting maar €5 pp en die vaart dan met busje en al op een ferrie twee keer over. Koh Lanta is in tweeen verdeeld. Groot en klein en wij zitten op het grote stuk dus twee keer overvaren en we worden gelijk bij ons hotel afgezet. We kregen trouwens voor de kamer ook al korting door de overboeking en er lagen oreos, bananen en water op de kamer. Neemt niet weg dat de airco het slecht doet en de douche het dunste straaltje ooit is!

We zijn 's avonds in een leuk restaurant gaan eten, waar ik kon kiezen met mijn curry hoe spicy ik hem wilde van 1 tot 10. Ik koos 1, het meisje naast me 3 en het zweet stond op haar voorhoofd. Ik wil niet weten wat zij onder 10 verstaan dan!

Net hebben we in het hotel nog ontbeten en nu zitten we op het busje te wachten, die inmiddels te laat is.

Kus!!

pa en pien

Weer een boeiend verhaal, je moet de volgende vakantie maar stukjes in de krant plaatsen, leuk om te lezen.Wel eng die slangen en grappig de aapjes, goede jaarwisseling morgen.
liefs van ons