Cruisen over de Middelandse zee (1e stop Rome)

Hallo,

Zondag 20 sept vlogen we met een korte vlucht om 8.25 naar Milaan. Daar moesten we helaas een tijd wachten. Eigenlijk zouden we om 11.45 met de bus gaan rijden,maar het wachten was op iemand die niet op kwam dagen. De bus was bloedheet en iedereen was blij toen hij tegen 13 uur eindelijk vertrok. Het zou 2 1/2 uur rijden zijn en na een half uur maakte hij al een plasstop.. pfff rij door! We vielen ff in slaap en toen we wakker werden reden we berg na berg door tot we in Savona kwamen.

Daar lag ons schip, de Costa Fascinosa, klaar. Wat een gevaarte! En zo netjes als alles uitgelegd was de reis er naartoe, eenmaal ingecheckt aan boord stonden we daar in een hal met glazen liften, hulpeloos en nu? Aan iemand gevraagd die er werkte en je moest naar je hut die open was en daar lagen je pasjes en info.. Bij het inchecken is er een foto gemaakt van je en als je met je pas van en aan boord gaat, komt jouw foto op hun scanner naar voren.

We hebben die middag en avond wat rondgelopen en geprobeerd te snappen hoe het schip in elkaar steekt. (Maar terwijl ik dit tik op de vierde/vijfde dag hier, verdwalen we nóg regelmatig.) Het eten is a la carte elke avond aan dezelfde tafel met dezelfde mensen en in ons geval een stel uit Fijnaart. Je moet met bestellen alle gangen doorgeven en het was niet heel lekker.

We hebben de afvaart nog meegemaakt voor het eten en ons verbaasd over de zwembaden en alle drukte aan dek.

Maandag kwamen we in Civitaveccia aan. Vanaf hier zijn we redelijk laat met de shuttlebus en een gewone bus naar het treinstation gegaan. Daar met behulp van een local een treinkaartje uit een automaat gekocht en toen op z'n nederlands een snelle sprint naar de trein getrokken die met vertraging er nog stond. Na ong 40 min kwamen we al in Rome Termini aan. Bleek dat we in de sneltrein waren gesprongen! Beter!

In Rome zijn we met de hop on hop off bus naar het Collosseum geweest, daar uitgestapt en even rondgelopen. Weer in de bus hadden we zo'n mooi plekje bovenin in de zon dat we besloten niet meer uit te stappen tussendoor. Het Vaticaan hebben we dus vanuit de bus op de foto gezet. In de trein heen zaten we naast een moeder, oma en twee kindjes en daar zaten we in de bus ook ineens weer naast. Sowieso is het verbazingwekkend dat je mensen vanuit de boot steeds overal ziet. Zeker in zo'n grote stad als Rome!

We hebben nog een broodje in Rome gegeten en gingen op tijd weer terug naar Civitaveccia. Na een sprintje zaten we helaas wel ín een sprinter.. deze trein deed er bijna 1 1/2 uur over..

Maar ach.. in Civitaveccia zijn we lopend terug naar de boot gegaan. Ze zeiden op de boot dat je niet lopend door de haven mocht, maar terug zei niemand er wat van.

Die avond wel erg lekker gegeten en weer lagen we redelijk op tijd op bed. Elke avond ligt er een blaadje klaar op je kamer met daarop info over het weer, de zee, (rough in Rome) en hoelaat je aanlegt enz. Ook info over welke restaurants waar en hoe laat eten serveren en het hele dagprogramma voor de volgende dag. Om 22.10 werd er heel zachtjes op de deur geklopt.. we deden open en stond daar een bediende met de vraag of hij onze hut moest schoonmaken.. uhmm.. nee.. Hij had dat ook al gedaan die dag. Wat een tijdstip..

Kus van ons!

Riet,ma

Hoi,weer een leuk verhaal,jullie beleven nog eens wat.Leuke foto's gezien op fb.
Fijne dagen nog en een goede terug reis.xx

Wim en Cisca

Leuk om jullie zo weer te volgen. Geniet ervan. X