Laatste daagjes Siem Reap en de weg naar Phnom Penh

Hello,

Maandagochtend wilden we eerst even regelen hoe en wanneer we van Siem Reap naar Phnom Phen zouden gaan.. Dat even werd een halve dag. Je kan met boot, bus, vliegtuig of auto en het duurt van 5 tot 7 uur rijden.. Afhankelijk van waarmee je reist. We hebben flink wat toeristenzaakjes gezien en ze vroegen allemaal meer voor een private car dan bij de receptie van ons hotel. Omdat het zo'n eind rijden is zijn we op zoek gegaan naar een grote auto maar er rijdt al niet veel aan taxi's die kant op en zeker geen grote.. We wilden dan maar bij de receptie voor 75 dollar een auto nemen en we zijn heerlijk gaan zwemmen. Fijn zwembad zit er bij My Home Garden Villa! Lekkere springrolls aan het zwembad op. Helaas kwam de receptionist vertellen dat hij geen chauffeur voor de volgende dag meer had. We besloten op tijd het stadje weer in te gaan en gingen naar een zaakje (beyond nogwat) waar ze ook auto's hadden voor die prijs.. helaas..ook daar waren we inmiddels te laat maar.. hij had wel voor de dag erna een highlander voor maar 80!

We hebben een voet/been massage genomen, wat vrij hardhandig en meer om te lachen was en zijn bij een eetstalletje gaan eten. Eric dacht mazzel te hebben, want hij vond op een nightmarket geld. Het was $300! We rekenden ons al rijk. Helaas was het nep.. :/ Op de fiets weer terug naar het hotel en net ervoor werd ik door mijn eigen fout en 1 rem die het niet deed bijna door een scooter omver gereden. Maar ging weer net goed! In ons hotel zat een vrouw van zeker 60+ die op de fiets aan het reizen was! Fiets mee vanuit NL en van Bangkok naar Cambodja gefietst. Erg bijzonder en knap!

Dinsdag had het flink geregend toen we wakker werden maar ze gaven het wel nog op voor de hele dag. We durfden een scooter huren niet zo aan en aan fietsen wilden we even niet meer denken, dus hebben we een tuktuk genomen om naar het Tonle Sap meer te gaan. Wat was dat een goeie keus! We reden langs rijstvelden, huizen op palen en stopten bij een hoge trap. 150 treden omhoog en super uitzicht. We wilden verder lopen maar werden tegengehouden.. ticket checkpoint! Er stond een tempel hoger op die berg en blijkbaar moet je voor elke tempel waar dan ook een ticket van Angkor Wat hebben. Het was toch te ver en te warm om te lopen, want van regenwolken was niks meer te zien.

De tuktukdriver vroeg beneden wat we wilden want we mochten ook niet naar de boten die tours deden op Tonle Sap als we geen kaartje kochten. Maar hij wilde nog wel wat verder rijden en stopte langs een smal zijweggetje en zei dat we daar mochten inlopen en kijken. Eric heeft stiften aan de kindjes daar uitgedeeld en we heben ons verbaasd over de armoede. De tuktukdriver had er vroeger gewoond vertelde hij. Mooi en ook wel indrukwekkend tochtje dus.

Bij het hotel weer heerlijk een duik genomen en aan het zwembad gegeten en op tijd weer het stadje in, want we wilden een oliemassage in de happy hour. Maar 5 dollar voor een uur. Alles is in Cambodja toch wel flink duurder dan in Thailand, maar de massages zijn wel ong hetzelfde. We hebben wel gelachen hoor. We lagen in een hokje met schuifpui en wilden naast elkaar liggen. De massage was een mengeling van te hard en toch ook wel lekker. En de masseuse van Eric was gewoon buiten adem soms. Eric zei toen ik net lekker lag te doezelen "er zit iets op me!" Ik dacht gelijk in kakkerlak termen maar toen ik keek zat het grietje op z'n rug met haar knokkels in zijn rug te duwen. Erics borsthaar werd in een knotje gedraaid waar ook mijn masseuse om moest lachen. We waren flink loom toen we daar wegliepen. Gegeten bij een indiaas restaurant, als toetje nog een bananapancake op bij een stalletje en nieuwe slippers gekocht. Mijn slippers hadden het begeven in Chiang Mai al toen ik in de regen steeds uitgleed.

Bij ons hotel heel kort de pooltafel uitgetest, een hele rare hagedis gezien en onze tassen weer ingepakt voor de tocht naar Phnom Phen.

De chauffeur was er woensdagochtend bijna een uur te vroeg, dus we gingen lekker op tijd weg. Ze hadden in de toeristoffices de weg afgeraden omdat het zo 'bumpy' was, maar de eerste helft viel het mee.. het was vnl erg eng, toeterend inhalen. De meest bizarre en mooie dingen onderweg gezien. Minivans volgestouwd met spullen en dan half op het dak lag er iemand te slapen. Scooters met een varken dwars achterop.. scooter met een aanhanger met een levend varken erachterin. Vrachtwagens zo hoog volgeladen dat het raar is dat ze niet omkukelen. Maar ook het echte Cambodjaleven. Huizen op palen met een watertje met waterlelies, koeien erin, kindjes die uit school komen.

Na een stop van 5 min begon de bumpyroad.. hadden we eerst wat halve stofwegen, nu begonnen brede wegen met alleen stof, keien en gaten. Uiteindelijk hebben we er 5 uur over gedaan en waren we om 14 uur bij ons guesthouse in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.

Kus!!

riet h

Nou dat was weer een mooi verhaal,jullie beleven nog eens wat,spannend allemaal.xx

Jolanda

Leuk om te lezen hoe jullie je vakantie beleven!!! Geniet er nog van!! X

Cisca en Wim

Wat een verhaal weer. Wat een ervaringen doen jullie op, haha. veel plezier in Phnom Penh. X