Loi Krathong, het lichtjesfestival in Chiang Mai

Hallo,

Woensdagavond 5 nov. werden we om 19 uur opgehaald voor de foodtour. In een bak van een auto hebben we in de regen bij verschillende stalletjes aan de weg gegeten. Erg leuk en lekker en we kregen een lijst mee met vertalingen ed. Daarna nog een drankje op op een terras en alvast een wensballon opgelaten!

De volgende dag zijn we op zoek gegaan naar een fietsverhuurder. Tussendoor wat tempels bekeken en bij juicy4you een erg gezonde smoothie op. Helaas miezerde het nog steeds, dus we hebben zelfs met paraplu ook nog gefietst. De fiets die ik mee kreeg had een ongelofelijke slag in het wiel dus Eric heeft die nog omgeruild..de volgende gaf het zadel van af..pff.. maar goed..we hebben nog best een tijdje gefietst.

Tijdens een lunch vlak aan de rivier waar alle voorbereidingen al druk aan de gang waren voor het festival, zaten we naast een stoep en er bukt ineens een mannetje tussen een geparkeerde auto en ons en bladert door een tijdschrift.. ik had het nog niet echt door, maar Eric kon zijn tijdschrift beter zien.. was het een blad met blote thaise vrouwen! Ondertussen liepen er ook gewoon mensen langs maar hij bleef onverstoord zijn blaadje snel doorbladeren! Ongelofelijk zo gehurkt op de stoep.

's Avonds was het droog!!! Het duimen heeft geholpen! Richting de stad gelopen voor het lichtjesfestival, Loi Krathong. We belandden midden in een optocht en met de optocht mee zijn we richting de rivier gelopen. De lucht vol met duizenden wensballonnen en we hielden ondertussen onze eigen foodtour bij allemaal stalletjes. Er was een soort kinderkermis en het was zoooo druk. Zoveel mensen! We zijn nog door de mensenmassa op een brug naar de rivier gaan kijken, want daar werden allemaal bloemen'bootjes' met kaarsjes het water in gelaten. Erg gaaf allemaal. Overal kraampjes, toeristen, locals, wensballonnen, vuurwerk en daar tussendoor gewoon het verkeer er zich doorheenwurmen ook.

Vrijdag zijn we bij Junior Guesthouse uitgecheckt en naar het Tepiman Inn hotel gegaan. Heerlijk luxe maar helaas konden we daar geen scooter huren.. sterker nog de mensen daar achter de balie spraken geen woord engels! In de brandende zon zijn we de weg gaan aflopen en geen scooters te zien. Een tuktuk aangehouden met de vraag of hij ons bij een scooterverhuur wilde afzetten en we reden nog geen 50 meter of ik dacht wat te zien. Gelijk weer uitgestapt dus..maar helaas..zij waren door de scooters heen! Gelukkig wist hij wel te vertellen dat een flinke straat verder nog wat was.. oververhit inmiddels.. maar we hadden er één!

Met scooter de berg opgegaan en naar de tempel Doi Suthep geweest. 306 treden de berg op lag de tempel. Mooi en leuk. Helaas weer regen toen we eruit gingen, dus ponchos gekocht en in de miezer rustig weer naar beneden gereden. Bij een bordje met waterval nog eraf gegaan, maar het werd al echt te schemerig. Terug langs een stalletje vroeg ik aan het vrouwtje wat er lag.. Haar antwoord "Bird, tsjiep, tsjiep!" Brrr met pootjes en al!'s Avonds over the nightmarket gelopen en bij een stalletje wat gegeten. Eric als toetje nog een brownie en ik springrolls.

Zaterdagochtend op tijd ons bed uit, want we wilden nog even met de scooter op pad. We zijn binnendoor de berg weer opgereden en naar een waterval geweest. Voor deze moest je zelfs entree betalen. 100 bath pp en nog eens 20 voor de scooter. Terug via allerlei zijweggetjes de meest mooie huizen gezien, een beetje verdwaald maar uiteindelijk reden we tegen de stadsmuur van Chiang mai weer aan.. Vanaf daar de scooter teruggebracht en nog een brownie op en op naar het vliegveld. Op naar Cambodja!

Liefs van ons!

riet h

Goedemorgen,net je verhaal gelezen,was weer erg leuk en aan eten ontbreekt het daar ook niet begrijp ik.
Jammer van de regen,maar zolang het miezer is valt het wel mee ,toch.
Veel plezier xx

Martin

Ondanks de miezer toch een mooie reis zo te lezen! Zolang het niet met bakken uit de hemel komt! Goede reis verder en leuk om jullie zo te kunnen volgen..

Broer: brownies zijn niet goed voor je ;-)