New York!!

Hello,

ja, ja, we zijn in NEW YORK!!

Na een vlucht van zo'n 8 1/2 uur en een gigantische file in de lincolntunnel (wagenziek!) werden we bij the Grand Central Terminal afgezet en moesten we een paar blokken lopen nog naar ons hotel: the New York Budget Inn. Om wakker te blijven zijn we wat gaan wandelen en kwamen al snel uit bij the Flat Iron Building en Madison Square Garden. Lotte had als tip gegeven om bij the Shake Shack een burger te gaan eten en die zat hier ook in het park.. Ook al was het al laat er stond toch een rij!! Die burgers moeten wel echt lekker zijn! Omdat het bijna 9/11 is schijnen er lichten vanaf de plaats waar de twin towers stondenomhoog en die zagen we zelfs vanaf hier. Indrukwekkend.

Woensdag 11 september hebben we de New York Pass opgehaald en tegenover Grand Central Terminal ontbeten. We wilden naar the New York Public Library en onderweg er naartoe liepen we over de 'librarywalk'. De straat ernaartoe had om de zoveel meter tegels met teksten ed.. Leuk! Door onze jetlag waren we al zo vroeg op pad, dat de Library zelf nog niet open was. Dus we liepen er omheen naar Bryant Park en daar belandden we op een tvset! Overal lichten en ik zag een bekend hoofd.. ik dacht dat het de man van law and order was.. maar toen er allemaal modellen aan kwamen lopen wisten we het! Het was Nigel Barker! Ze waren opnames van the Face season 2 aan het maken. Wij zaten op stoeltjes met een tafeltje uitgebreid te kijken en foto's te maken. Maar uiteindelijk kwam er tussen opnames iemand naar ons toe.. Dat het prima was dat we er zaten, maar omdat we in beeld kwamen moesten we wel wat nonchalanter doen.. net alsof we er zomaar zaten. Tuurlijk! Doen we! :D

Het duurde lang voor er weer wat gebeurde, dus we zijn maar naar the Library gegaan. Wat een mooi gebouw! Achteraf hoorden we dat waarschijnlijk Naomi Campbell ook nog wel in het park opnames had gehad.. maar ja, wij zijn na the Library doorgelopen naar The Empire State Building. Eerst met de lift naar de 80e verdieping en daarna met een andere lift naar de 86e verdieping! Wat een uitzicht en wat een hoogte! Helaas was het wat foggy, dus de skyline met de Freedomtower en the Statue of Liberty was wat minder goed te zien.

Toen we eruit liepen zagen we een typical New Yorks hotdog kraampje. Die hebben we dus uitgetest en smaakte prima! Met de New York Pass kan je wat tours en dingen gratis doen, (en bij het empire state en the top of the rocks heb je voorrang in de lange rijen)dus we besloten een boottochtje met de paste gaan maken. We hadden al flinke afstanden afgelegd te voet en we hebben een weekkaart voor de metro gehaald. Die zijn ideaal! Het is hier toch vnl reizen met de metro ener is een heel ondergrondse wereld gaande. We voelen ons net mollen!Continu boven kijken waar we zijn... nee.. niet de goeie halte.. terug! Winkels, loopwegen ondergronds..bijzonder!

Maar goed, we zijn uiteindelijk op de Circle Line Cruise beland en zijn langs de skyline en de statue of liberty gevaren en onder de Brooklyn en ManhattanBridge door. Het zonnetje scheen, geweldig uitzicht.. we kwamen helemaal bij! Na de boottocht terug richting het drukke Times Square om vanuit daar weer met de metro verder te gaan. We zijn in de Victoria's Secret beland en wat een belevenis is dat. Je moet wel echt naar de winkel of 34th street gaan. 2 verdiepingen, de mooiste paskamers en wat een service! Uiteindelijk zijn we er uren geweest en was het donker toen we buiten kwamen...

Doordat het 9/11 is heeft het Empire State nu de kleuren blauw, wit en rood. En na een dag op teenslippers zijn mijn voeten zwart... :/

We hebben een kamer op de 5e verdieping, wat best een beproeving is na een dag rondrennen in the City! :D Toen we aankwamen was het personeel van het hotel wel zo lief om onze koffers boven te brengen. Het hotel heeft een stapelbed waar Marion zeeziek in wordt zodra ik omdraai, maar het is ruim, schoon en echt superbetaalbaar! Wat fijn is, gezien je hier zoveel geld aan alle gave excursies, uitjes en shoppen uit kan geven! Een geweldige stad.. nu al, na 1 dag :D