Day 3 in New York met de New York Pass

Hello everybody!

Vrijdag s' morgens een croissantje langs de kant van de straat gehaald en we wilden eerst naar het museum of natural history, dus wij weer de metro in.. weer verkeerd uitgestapt, want ja, je wilt wel je aantal meters trappen per dag halen :$ en vervolgens zaten we klaar in de laatste engoede metro.. stroomstoring! Niet dat we niet lekker zaten, maar na een kwartier toch maar uitgestapt en besloten weer naar de andere metrolijn te lopen en gelijk richting het Plaza te gaan, omdat we daar om 12 uur een tour hadden. Wehebben in de Trumptower een plasstop gemaakt en zijn tegenover de fontein in een gigantische speelgoedwinkel (FAO Schwarz) gaan kijken. Geweldig! Alles is hier groot! Grote knuffels,de bekendepiano op/in de vloer waarmee je met je voeten muziek dus kan maken, vliegende helicoptertjes, poppenhuizen met ieniemieniemeubeltjes, in alle vormen en overal staan mensen bij om het aan te prijzen. Zo stond er bij de newborn babypoppen, die je zelf kan samenstellen een nurse in outfit met een pop op de arm. Zo over de top, maar zo gaaf allemaal!
Om 12 uur dus de central park movies en tv walking tour gedaan. Heel erg leuk, veel info ook over het park en Morgan, de tourguide, liet ook tussendoor dan foto's zien van filmscenesdie op die plek zijn opgenomen. Het park bestond vroeger niet, dus was er een wedstrijd, 2 mensen wonnen en zij hebben het hele park ontworpen. Zo vertelde ze oa ook dat bij het boothuis de scene van Big en Carrie was opgenomen en dat Sarah Jessica Parker beetje smetvrees heeft, dus zij wilde niet in het water vallen, mits het schoon was. Heel die plas leeggepompt, schoongemaakt en schoon water erin en toen ze viel in de eerste scene haalde ze haar voet open, wilde gelijk een tetanusprik halen, dus het bleef bij dat ene shot! Het was echt een hele leuke tour met veel herkenbare plekken en leuk ook om te zien hoe druk het dan weer is in het park met muzikanten ed. Het was fris, maar halverwege de walk brak de zon weer door gelukkig! We hebben aan Morgan nog een tip voor een terras gevraagd, want die heb je hier niet veel, dus wij die kant op gelopen. Was tegenover het Lincolncenter, bij de Juilliardschool, beetje fancy restaurantje; de Smith. Aangezien we al een hotdog als lunch op hadden wilden we alleen wat drinken. Niemand die cola dronk.. dus wij ook een sapje bestellen; ik een cucumber, watermelon. Best lekker, maar nog lekkerder zag het eten eruit, dus gelijk besloten daar 's avonds terug te gaan!
Ik wilde perse nog naar het museum, dus weer met de metro en we stapten in het museum uit. Wat gaaf daar zeg! We herkenden het ook gelijk als het museum uit de film ' night at the museum'. Je zou hier uren kunnen ronddwalen! Dinosaurussen, grote olifanten, geweldig weer! We kwamen al snel in een zaaltje waar je weer op de foto kon.. ook alsof je midden tussen de dinosaurussen stond.. Hilarisch, dus wij natuurlijk op de foto, ze wilden niet zeggen hoe duur.. maar ja, toen we de foto's zagen en er compleet de slappe lach van kregen, konden we het niet laten. We nemen ze! Te grappig!!

Toen richting Rockefeller center, omdat we op aanraden van Lotte bij zonsondergang de top of the rocks op wilden. We stapten weer uit in een ondergronds metrostation en toen we buiten stapten zagen we de legowinkel. Weer zo'n geweldig overdetop gebeuren met hele torens met blokjes lego op kleur. Toen richting de kaartjesverkoop van de top of the rocks, rijden er twee bakken van auto's, gillende meisjes erop af en foto's maken. Was het Drake! Mar heeft hem wel echt gezien, ik alleen zijn bodyguard helaas.. Nog een rondje gelopen en wat winkeltjes in, tot het onze tijd was om naar boven te gaan. We stonden netjes in groepen te wachten tot we met de liften mee mochten en piepten er een stel onder de touwen door.. Aso en het paste ook niet bij ze, van die 60+ kakmensen. In de lift vroeg de liftbediende of we er al eerder waren geweest. De voorpiepers waren de enige. Nog asocialer dus als je het zelfs al een keer gezien hebt! Boven geweldig mooi uitzicht over het empire state en aan de andere kant uitzicht over central park. Perfecte tijd want de zon ging net onder en het was heel helder. Dus bij licht en donker gezien! Het was alleen superdruk en dan wij netjes aan de kant als mensen even op de foto wilden, wij wachten, maar als ze klaar waren dan niet voor ons ook even opzij stappen.. Grrrr.. irritaties op top of the rock niveau dus. Maar goed, de foto's zijn geweldig voor zover we ze een beetje hebben terug gekeken en wat is het een magisch gevoel om zo over de stad heen te kunnen kijken met al die lichtjes!
Na deze mooie ervaring weer terug met de metro richting het restaurant the Smith en omdat het zo verschrikkelijk koud was even winkelen voor wat warms bij 21th Century. Leuke winkel en we zijn gelijk leuk geslaagd. We aten uiteindelijk dus pas om 21.50 uur. De airco in het restaurant stond weer op min 10 dus in het restaurant kaartjes eraf en gelijk m'n nieuwe CK blouse met lange mouwen aan. Wat was het eten daar verschrikkelijk lekker. De patat valt niet te beschrijven en ik had een steak.. deliscious!! Hier gaan we dus nog eens naar terug!!
X Mar en Lique