Day 2 in New York

Hallo allemaal,
Donderdagochtend zijn we gelijk met de metro naar het 9/11 memorial gegaan. In de metro begon een zwerver tegen een vrouwtje te praten en zij liep gelijk bangig weg. Even later stond hij op en vroeg om een dollar, niemand die wat gaf. Blijkbaar kon hij daar niet tegen want hij ging keihard op het raam slaan en even later ook tegen de ramen trappen. Wij waren ook allang opgestaan en in de buurt van wat mannen gaan staan, maar grote opluchting bij iedereen toen we bij het station aankwamen! Geef mij maar zingende mensen in de metro's!!
Buiten zijn we gelijk voor het memorial in de rij gaan staan want het ging bijna open. Door alle beveiling en om alle bouwplaatsen en toen waren we er. Ground zero. Wat mooi en verdrietig. De watervallen zijn veel dieper dan dat ze leken op tv en er lagen bij sommige namen briefjes en foto's, vlaggen of bloemetjes. Veel emotioneler dan we dachten en we waren er compleet stil van. We eindigden daar bij de overlevingsboom. In de giftshop lazen we daarover. De enige boom die het overleefd had. Verbrand zonder blaadjes en nu bloeide hij weer.
Toen we eruit kwamen was het alweer 11 uur en zijn we bij Bill's bar wat gaan ontbijt/lunchen. Héérlijk eten daar! En toen zijn we richting de ferry gelopen. Door battery park waar heel veel eekhoorns liepen en de boot op. Uiteraard weer door beveiligingspoortjes en al :/ Op de boot weer een mooi uitzicht op de skyline en de freedomtower. Dit keer met donkere regenlucht en ja hoor..net toen we aanlegden bij het statue of liberty begon het te plenzen. Toch van boord het stopte even en ik zei heel droog.. "hè als je naar t beeld kijkt regent t heel hard, maar ik voel niks?!" Nee de bui was pas een seconde later bij ons!Door debui werden we compleet weggeregent en we wilden wel gelijk weer met de boot terug. Een meid bij de boot "Je kan binnen schuilen en drogen en ind wc's zijn drogers." Marion gelijk "Daar kan ik m'n kleren toch niet onder drogen, alleen m'n haar." Waarop die meid superdroog zei "Well at least then something's dry!" Positive thinking dus besloten we maar op de foto te gaan kletsnat met het beeld en te blijven. Een man gevraagd om een foto te maken en Mar die dacht dat hij dr toch niet verstond "Sta ik met mn beha omdat mn jurk doorschijnt" en die man gelijk droog op z'n nederlands "zal ik er nog maar één maken?"
Toen het droog was was het gelukkig gelijk ook weer echt warm en weer terug met de boot bedachten we dat we het tribute center van 9/11 niet hadden gezien.
We hebben nl een New York pass voor drie dagen waarmee we gratis entree hebben voor veel dingen, vandaar ook het rennen de eerste dagen :) Zoveel mogelijk met die pas doen.
Ik wilde dus echt graag naar het tribute center dus nu met de metro en toch blij dat we dat nog gedaan hebben. Weer verschrikkelijk indrukwekkend en weer kwamen we er stil uit. Hier waren oa stukjes tekst van nabestaanden of telefoongesprekken en lazen we over de bom in de metro en dat daar ook een zwangere vrouw bij was omgekomen en heel toevallig had Marion me juist op haar naam bij het memorial gewezen. Het viel op omdat het haar naam was met erachter 'and her unborn child'. Ook lagen daar wat gevonden eigendommen en een stuk vliegtuigraam wat ze tussen het puin hadden gevonden en een wand met foto's van alle omgekomen mensen. Door dit alles kreeg je weer een nog beter beeld van hoe erg het was.
Daarna de metro richting chinatown gepakt om te winkelen maar daar aangekomen kwamen we al snrl op een italiaans festival uit. Heel gezellig met allemaal kraampjes. Heel veel politie en brandweer liep er rond.
We hadden al gemerkt dat ze hier van alles kerstballen verkopen in elke giftshop en we zagen daar een christmas in New York winkel. Te erg voor woorden. Draaiende ballerina's, kerstballen in de vorm van elk drankje dat je kan bedenken en van elk soort eten. Want ja wie wil er geen boom met tapas, sushi en pizza erin!
We waren inmiddels wel weer kapot van al het lopen dus daar wat gegeten. Pasta die niet echt geweldig was en toen op naar de metro.. ik nog een foto maken van de straat en nog zeggen..die lucht is raar, er komt regen aan. En weer nog voor we t voelden hoorde je de bui aankomen. Plenzen en onweer!
Toen zijn we maar op een terrasje gaan zitten.. maar helaas.. het regende zo hard dat we alsnog nat werden. Dus zijn we daar binnen maar een cocktail gaan drinken. Tja.. je moet wat ;) Uiteindelijk bleef het wel een beetje miezeren en zijn we terug naar ons hotel gegaan.
Een drukke en indrukwekkende dag was het!
Love from New York!