Koh Mak

Hello again,


Ik moest echt even teruglezen waar ik was gebleven. Ik ben inmiddels al bijna een week verder. Dinsdag in Koh Chang geslapen. Op zich prima, geen insecten gezien, maar mijn hut was de laatste in de rij en om 5.15 uur begon bij de buren een ventilator te draaien.. Oke, herrie was ik inmiddels gewend, maar deze ventilator stootte een kooklucht uit.. om precies te zijn een frituur/baklucht. In mijn belevening hing de uitgang van die afvoer tegen mijn gatenmuur. In het echt stond hij er wel 1 1/2 meter vanaf, maar neemt niet weg, dat die lucht niet echt een geweldige manier van wakker worden was! En dat terwijl ik toch normaal gesproken wel frituurfan ben! :)

Om een uur of 8 toen maar mijn bed uit en gevraagd hoe laat de boot naar Koh Mak ging en die ging ik nog makkelijk redden.Ik had voor het eerst last van mijn buik. Misschien de bbq shaslick de avond ervoor niet goed bevallen. Dus als ontbijt maar gezond yoghurt met fruit op. Ik kocht een ticket voor a slow boat, maar bij de pier aangekomen lag er alleen een speedboot. Ook goed, heb ik dus minder betaald. Na ong. 45 min varen kwamen we op Koh Mak aan en ben ik bij het infopoint gaan vragen om a place to stay. Ik wilde niet zo basic als Siam's hut. Dus werd ik door een scooter opgehaald en naar Koh Mak Cottage gebracht. Ik zei nog dat ik geen rugzak heb, maar als er 2 volwassenen en 2 kids op 1 scooter passen, passen er ook makkelijk 2 volwassenen en 1 tas op.

Bij Koh Mak Cottage was ik er gelijk helemaal verliefd op. Wit huisje, hoge, lange ramen die open kunnen. Een rode muur en en rood gordijntje voor de deur. Het heeft heel erg een beachlook. De badkamer was stukken minder, vochtig, vreemde vloer, maar wel een toilet die je gewoon kan doortrekken. Enig nadeel ook een langpootspin die precies boven mijn douchekop hing.. Mijn buurvrouwtje bleek een zeer oud duits vrouwtje te zijn. Apart mens met altijd 1 of meerdere plastic bloemen in d'r haar. Maar ondanks dat ze amper engels sprak nodigde ze me toch lief mee uit eten. Dus even op het strand gelegen, even een tukkie gedaan in m'n huisje met alle raampjes wijdopen en daarna met de duitse madam Renate mee op stap. Er kwamen nog 2 duitse mannen bij.. niet in te schatten hoe oud :)En ik heb een heerlijke curry op. Het resort/restaurant werd gerund door een thaise met haar Duitse man. Dus de mannen zaten aan een of ander gebrat und kartoffeln. Daarna in een buitenrestaurant met livemusic nog een pina colada op. De mannen gingen vervolgens ieder hun weg en ik ben de weg nog wat verder afgelopen.
Daar was een tentje, artfood geloof ik, waar ze ook live speelden en waar het vol zat met backpackers. Ik werd al snel door een italiaan bij hun uitgenodigt en heb de rest van de avond met Lino, een belg, zitten kletsen. Hij was daar met 2 acteurs, Roche en Axel, maar ja, ik als nederlander had natuurlijk nooit van hun gehoord.

Toen ik 's nachts in mijn huisje aan kwam en ging plassen zat er rechts van mij een kakkerlak me aan te staren. Oke.. dat wordt dus niet meer midden in de nacht plassen. Vervolgens zat er op mijn rode muur achter m'n bed ook een soort tor beestje.. Ik was niet helemaal lekker dus viel snel in slaap, maar ik had het superkoud. Koorts dus gewoon, want het wordt hier niet heel veel kouder als 30 graden. Ik trok 's nachts m'n legging, shirt met lange mouwen en sokken aan en nog voelde ik me belabberd. Ook werd ik, voor het eerst, gek van de muggen die me wakker zoemden. Dus midden in de nacht toch maar de klamboe om m'n bed getrokken.

De volgende morgen bij een bakery lekker brood op. De eigenaresse is met een fransman getrouwd ofzo..En ik heb nog maar om een banaan extra gevraagd. Om 12 uur had ik met Lino afgesproken. Zijn telefoon is gecrashd, dus hij had zich verslapen en kwam uiteindelijk pas om 12.20 opdagen. Thaise tijden... altijd minstens een kwartier erbij optellen! Het is een heel rustig eiland, bijna geen auto's en iedereen huurt een scooter. Dus ik bij Lino achterop en we zijn op zoek gegaan naar het verlaten turtle beach. Het strand af waar ik aan kwam en dan een stukje jungle door en ja hoor, turtle beach! De wind had wel net verkeerd gestaan, dus helaas was het strand niet schoon. Maar het was erg leuk en gezellig.

Op de terugweg even een stop bij AlexBar gedaan, want daar zat /zit een vogelspin in een gat in de grond hoogzwanger te wezen. Nou... ik heb d'r gezien.. iieeehhh.. in het toilet daar zou ook nog een gigaspin zitten, maar zij zat dit keer verstopt. We hebben bij het zaakje ernaast gegeten en ik durfdeuiteraard niet meer dan 1 colaatje te drinken, want no way dat ik daar naar de wc ga natuurlijk! We zijn ook nog even bij Island hut's wezen kijken waar de mannen slapen. Echt erg basic ook, maar wel op het strand. Lino redde nog een kat van 2 honden.. Nou ja, hij joeg de honden weg, dus de kat wilde gelijk bij hem intrekken.. Er zijn hier heel veel honden en katten. Mooie beestjes en ze worden nog redelijk goed verzorgd ook.

Na het eten bracht Lino me lief weer terug naar m'n cottage. Ik reik om de hoek om het licht aan te doen, stap naar binnen en wat loopt er naar boven bij m'n lichtknop.. gigaspin nummer 2! En nu dus wel in mijn huisje! Toen ik m'n tanden ging poetsen zat er een soort duizendpoot achtig ding in mijn wasbakje, die er niet meer uit kon en eerlijk gezegd.. heb ik hem ook niet echt geholpen daarbij. Van Lino hoorde ik later dat die dingen behoorlijk gevaarlijk zijn.Het kraantje lekt en de stop valt er steeds automatisch in, maar nu ben ik blij dat ik dat water erin heb gelaten en geen risico heb gelopen. De volgende morgen dreef het beestje in het water.. mijn tanden poetsen heb ik dus heel even overgeslagen.

Ik heb dus niet heel goed geslapen die nacht,ik ben wel een paar keer wakker geworden en dan met mijn zaklampje zoekenof ik die spin niet nog zie. Gelukkig werkte mijn klamboe wel naar behoren. De volgende morgen dus gelijk op zoek gegaan naar een airco room. Niet te vinden onder de 1200 baht natuurlijk, maar ach.. voor mijn nacht- en gemoedsrust heb ik veel over. Dus belandde ik in het superdeluxe Baan Koh Mak. Airco, alles met raampjes afgeschermd, aan drie kanten om mijn bed ramen en een schuifpui. Schuifraampjes achter mijn bed naar de badkamer en een mooie ronde douche met een lichtkoepel erboven, schommel op mijn veranda! Oke, wel 1400 baht, maar toch.. toen die avond de stroom uitviel net toen ik op het punt stond te gaan douchen, durfde ik dat mooi wel bij romantisch zaklamplicht te doen. In m'n cottagehuisje durfde ik al amper bij daglicht te douchen :)

Linoben ik die dag misgelopen, omdat hij mij zou halen als we met Roche en Axel mee zouden gaan met een snorkeltrip, maar ik helaas net de deur uit was om een nieuwe kamer te regelen. Ach.. ik heb me wel vermaakt en het was erg bewolkt, dus het snorkelen was ook wat tegengevallen. Toen ik mijn cottagehuisje trouwens met backpack uitliep zag ik het al.. tussen de bomen een web, formaat mijn verandaatje.. Ik heb wel mooie foto's van dit formaat kunnen maken. Ik werd door Rolf de Duitse meneer flink uitgelachen. Hij zit er al maanden en kijkt nergens meer van op..

Ik was via het strand naar island hut's gelopen, Lino's deur zat niet eens op slot, dus een briefje neergelegd met waar ik nu zat. Die avond voor het eerst echt met mijn voeten in het zand gegeten. Heerlijk een steak met gepofte aardappel van de bbq op. Lino had mijn briefje gevonden, dus die kwam even mijn fancy place bewonderen. Zaterdag kwam Lino mij weer ophalen en zijn we naar Coco Cape gereden. Wauw.. een pier/vlonder in de zee, superhelder water, ligstoelen en heel veel visjes te zien bij het snorkelen. We hebben daar tussen de middag wat gegeten en zijn daarna nog op het strand gaan liggen.. Nou ja, ik lag op het strand in de schaduw verbrand te wezen en Lino lag alleen maar in het water. Het was er weer zo verlaten en warm helder water. Heel romantisch eiland.. als je de insecten wegdenkt. ' s Avonds zijn we bij het restaurant met livemuziek gaan eten, weer van de bbq. We zaten op een soort verhoging met lage tafeltjes, maar dan kon je wel onder het tafelkleed je benen onder de tafel in het gat in die verhoging laten.. Mwahh.. ik ben half zit/liggend gaan eten dus en ik lag weer redelijk op tijd op bed. Dit keer had Lino trouwens in zijn badkamer een gigaspin.. Weer een ander 'merkje' als die we al eerder hadden gezien.. Maar wel net zo groot!

Zondag was ik nog best wel verbrand en besloot ik 's morgens tijdens m'n cornflakes met melkontbijt toch maar wel die dag al naar Bangkok terug te gaan. Ik had het meeste strand al wel gezien op Koh Mak en had ook geen zin in nog een nacht Koh Chang, dus in de speedboat naar het vaste land! Op naar Bangkok again!

Liefs, Lique

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!