Perhentian Besar

Hallo iedereen,

Dinsdagochtend ontbeten op het strand en daarna het duiken geregeld. Ik had de avond ervoor een nederlander ontmoet die de cursus voor duikinstructeur deed en hij had me verteld waar het begin van de junglewalk begon. Via die weg kon je ook op het strand aan de andere kant komen. Het begon met een beetje gras en veel vlinders, maar bij de eerste hoge bomen zag ik al een aap! Een flinke groep zat er in de bomen. Verderop nog een giga hagedis gezien (kleine varaan?), maar het was zooo warm. Het zweet gutste van me af. Dus halverwege vond ik het wel mooi geweest en ben terug gegaan. Toen ik bijna uit de jungle liep stak er een aap het pad waar ik heen moest over en in de boom waar ik onderdoor moest zat er ook 1. Uiteindelijk een tijdje daar foto's van de hele groep apen gemaakt.

Om 13.30 uur werd ik weer terugverwacht voor een opfrisduik. Nou dat opfrissen was zeer hard nodig.. ik moest m'n eigen equipment in elkaar zetten en wist echt niet meer hoe het moest.. ook met mijn duikpak had ik moeite.. Ik voelde me alsof ik aan de verkeerde kant van mijn werk stond " heel knap dat je het zelf hebt aangedaan, maar het zit alleen wel binnenstebuiten achterstevoren.." Daarna om de hoek van het eiland in ondiep water alle vaardigheden snel geoefend.. nouja, snel.. Ik kon me vaag herinneren dat ik met mijn padi halen moeite had toen met het masker onder water af en weer op doen, maar eigenlijk herinnerde ik me vooral dat Mariek en ik toen steeds de slappe lach kregen. Nu was het gewoon stress en weer staan, hoofd weer boven water.. en dat ong 5 keer! Ik was er goed klaar mee. Ik mocht het wel overslaan, maar als het op een diepte van 18 meter gebeurd...dus nog een 6e keer en jahoor..geen pretje, maar het lukte me. Gelukkig zijn we kort daarna met de boot weer terug naar 'mijn' kant van het eiland gevaren en bij shark's point de echte duik gaan doen.

Geen haaien gezien, maar wel 2 grote turtles!!! Ze waren op hun gemakje aan het eten aan een rots/koraal. Zo verschrikkelijk gaaf! Ook nog een mureen gezien en heel veel verschillende soorten vissen. Uiteindelijk zo'n 50 min onder water geweest.

Na het duiken mijn logboek ingevuld gaan douchen en de watertaxi gepakt. Ik wilde eigenlijk om geld uit te sparen via de jungle gaan, maar ik was toch te bang dat het te snel donker zou worden. Toen bleek dat ik het hotel en duiken met mijn creditcard kon betalen was de beslissing snel genomen. Je kan hier nl niet pinnen op het eiland. Met de watertaxi zag ik Patrick al zitten in hun seaview chaletje! Supergaaf!! Toen ze me de rest van het strand wilden laten zien, kwam ik erachter dat ik mijn slippers in de boot had laten liggen. Wandeling op blote voeten werd het dus! Een hele gezellige avond gehad met de heren en na het eten heb ik de watertaxi terug genomen. Dat was wel raar hoor, helemaal in het pikkedonker varen! En erg lastig om in het donker de boeien te vinden waar ze door heen moesten varen naar de pier.

De volgende dag naar de watertaxi gelopen en de jongen zag me al aankomen, riep "flipflops" en pakte mijn slippers uit de boot. Fijn! ' s Morgens eindelijk een boek uitgelezen en 's middags wilde ik snorkelen, want ik moest nog haaien zien! Niemand ging snorkelen, dus uiteindelijk kreeg ik een boot alleen tot mijn beschikking. De knul die me naar shark's point vaarde moest dus ook in zijn eentje wachten tot ik uitgesnorkeld was.. maar ach...ik heb 4 haaien gezien!!

' s Avonds gegeten, even bij de manager van de duikschool wat foto's geplaatst, maar het bereik is zo slecht op het eiland. dus het duurde heel lang. Lang met Johan de manager gekletst dus. Hij woonde in Thailand toen de tsunami was, heel indrukwekkend verhaal. Hij liet me ook foto's van zijn 'kindjes' zien, 2 apen als huisdieren..heel zielig eigenlijk. Onderweg naar Besut heb ik ook een hele grote aap aan een touwtje buiten bij een huis zien zitten. Johan wilde wel een dvdtje met me kijken, maar ik heb er voor bedankt en ben daarna nog een drankje met de aanstaande duikinstructeurs gaan doen en weer heerlijk geslapen.

Ze zijn bij Bayu dive lodge ook wel heerlijk makkelijk. Ik mocht gewoon tot het eind in mijn huisje blijven en in het B-first cafe had ik de avond ervoor weer gegeten, maar ze konden niet wisselen,dus mocht ik de dag erna wel betalen.. Makkelijk en fijn allemaal!

Vanmorgen de boot naar het vaste land geregeld, even het strand links helemaal afgelopen en verder gezont, gelezen en gegeten. Om 4 uur ging mijn boot, om 6 uur moest ik op het vliegveld zijn. De boot kwam pas om 16.25 uur ong, maar dat heeft hij goedgemaakt door extra hard te varen. Binnen een halfuur waren we in Besut. Wat een gekletter op de golven.. als je rugklachten hebt moet je niet gaan. Ook is een sportbeha aan te raden! :) En een handdoek voor al het opspattende water en spuugzakje tegen zeeziekte.Wat een tocht! Daarna moest ik heel snel een bus of taxi regelen, want ik had nog maar een uur! De minivan maakte een mooie prijs, maar ik moest even wachten.. binnen 5 min kwamen er nog 2, even later waren het er 3, maar na 10 min was er nog niemand! Ik inmiddels pissig,gestressed (herinneringen aan Pisa schoten omhoog!) zei " we gaan nu, of ik neem een taxi!" Toen we wat straten verder waren draaide hij om en zei, oke, dan betaal je wel de volle mep,omdat je alleen bent.. Hmmmm...eerst zien of ik het op tijd haal allemaal!

Omdat ik zat te pushen (ik voelde me weer een peuter, "zijn we er al bijna?!?" ) ging hij als een idioot inhalen e.d. Gelukkig had ik 's middags al een reispil ingenomen, want anders had ik na de wilde boottocht dit niet gehaald! Uiteindelijk kwam ik pas om 18.20 uur aan,terwijl ik tot 18.15 uur kon inchecken... Ik heb dus niet de volle mep betaald en ben gewoon pissed weggelopen als een speer. Gelukkig was de man van airasia.com heel aardig en checkte hij mij en mijn koffer toch gewoon in en om 19.15 uur vlogen we de lucht in. Een uurtje vliegen, daarna weer een uurtje de bus en toen een taxi naar Sunshine Bedz again!

De taxi chauffeur vroeg in eerste instantie ook veel geld, maar daar had ik wel snel wat vanaf gekletst, dus ik zat nog een beetje te mokken, dat ze zo makkelijk zijn met meer vragen.. en die taxichauffeur allemaal smalle zijstraatjes in. Ik gelijk alert, maar hij zocht gewoon een snellere weg en vervolgens ging hij me ook nog heel lief vertellen dat ik die straatjes niet 's avonds alleen mag inlopen en waar ik lekker kon eten en hoe ik makkelijk naar chinatown kon komen. Weg was mijn taxifrustratie gelijk weer!

Nu dus in het nette en schone Sunshine Bedz in KL weer, komt er net een duitse jongen bij me zitten.." ken ik jou niet ergens van!" Ja, van 2 weken geleden,toen ik wakker werd na een powernap midden in een stroomuitval hier en even niet meer doorhad dat het toch echt nog maar middag was en geen nacht! Dat is wel het gezellige van hostels, bij de receptie wist Rosa ook nog wie ik was, ze vroeg gelijk hoe ik het in Borneo had gehad.

Maar goed, inmiddels is het alweer 00.40 uur en over minder dan 24 uur vlieg ik alweer terug..

Ik ben vanavond nog de twintowers by night op de foto gaan zetten, (die foto's plaats ik nog wel in het mapje Kuala Lumpur) daarna via de walkway (een soort loopweg over de snelweg enz heen) weer terug en belandde ik midden in een mall waar een heel uitgaansgebeuren in zat,daarna doorgewandeld naar Chinatown, wat satay gegeten en nu... moet ik slapen!

Morgen verder wandelen en misschien nog wat leuke dingen scoren, want mijn rugzak weegt ' maar' 12 kg, dus er kan nog wel wat bij! :)

Liefs!!!! X

Reacties

Reacties

Eric

Klinkt allemaal super!

Goeie terugreis

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!