Sukau rivercruises, Sepilok

Hello allemaal weer!

Ik ben weer terug in de bewoonde wereld!

Woensdag was ik netjes op tijd bij the office van STWAdventures en werd ik naar Sepilok gebracht voor een lunch. Helemaal alleen in een busje, maar volgens de buschauffeur waren er in het restaurant meer.. Not! Het was zo warm die dag dat ik even een rondje door het Sepilok jungle resort heb gelopen, wat foto's gemaakt van o.a. een eekhoorn.. en daarna onder de fan maar gaan eten. Het jungle resort lag naast de oerang oetan sanctuary, ik dacht dat die excursie ook bij mijn pakket zat, ik dacht sowieso dat ik 2 nachten, 3 dagen had geboekt, maar nee.. ik had 1 d/1n op turtle island en 1 d/1n rivercruises geboekt. Ze zeiden in the office in Sandakan town wel dat ik wel naar de oerang oetangs kon, maar ik dacht dat ik dat allemaal nooit zou halen en mijn laatste hostel heeft shuttle busjes erheen. Hadden ze me verteld dat ik ernaast zou lunchen, dan had ik dat wel gedaan! En als ze me duidelijker hadden verteld dat er overal ook offices zijn, dan had ik ook wel mijn hele rugzak meegenomen naar the office in het Sepilok jungle resort, want mijn volgende hostel lag daar vlakbij! Niet echt handig allemaal, maar toen ik er wat van zei, zei ze in Sepilok dat ze mijn rugzak wel daarheen zou laten brengen... oke... hopelijk brengen ze de goeie dan, anders moet ik een uur heen en terug reizen!

Om half 1 werd ik weer door de volgende man meegenomen in een busje.. weer alleen!! Voor 2 1/2 uur rijden.. ik werd gedropt op een opgebroken weg, waar ik met de volgende man van STWA mee moest lopen over een smal plankje naar de andere kant van de weg en daar werd ik in een hokje tussen allemaal werklui neergezet, wachten op weer een busje..

Ondertussen begon ik me behoorlijk remy te voelen en had ik lichtelijk spijt van deze excursie.. Na ong 5 min wegsmelten in de hitte, kwam de volgende man met een busje en die bracht me weer naar een volgende, maar dit keer een man met een bootje!! Ik had het wel even gehad toen eigenlijk. Na 1 min varen waren we bij het BilitAdventure Lodgeen wie zag ik daar naar me zwaaien vanaf het restaurant aan het water.. Eloise en Chris!! Yeahh!! Wel meer mensen en nog 'bekenden'ook! Onze kamers lagen weer naast elkaar en wat een gave kamer zeg! Een nis met ramen die uitkijken over de jungle. Om 4 uur hadden we een rivercruise voor ong. 2 uur en we hebben veel apen, een slang en veel vogels gezien. Pa; die vogelaars hadden hier hun hart op kunnen halen! :)

Ik ben ook zo'n lekkere schijtluis natuurlijk... toen ik een makaay aapje op de foto wilde zetten, die op een tak naast de boot eten pakte,zat ik leuk in te zoomen.. tot iemand zei "straks spring ie nog in de boot!" Ik gelijk van schrik opschuiven en mijn camera laten zakken.. stom, gemiste fotokans! :) Voor het avondeten moesten we een sarong aan en na het eten kon je een jungle nightwalk doen. Ik werd al steeds nerveus van alle beesten die rondvlogen, dus ik twijfelde verschrikkelijk, ik had het ook nog steeds een beetje gehad met dat hele gedoe dat het niet zo goed gepland was allemaal die middag, tot Chris zei dat ik met hun mee móést. Oke dan, maar ik heb iedereen wel gewaarschuwd, dat ze niet moesten schrikken als ik zou gillen, want dan was er gewoon wat tegen me aangevlogen. Als ik bleef gillen, moestenze maar ff checken of ik geen hulp nodig had. ;)

Uiteraard viel het reuze mee en vond ik de jungle walk nog leuker dan de rivercruise. Goed gelukte foto's dankzij mijn externe flitser en me rot gelachen om onszelf met laarzen aan, leechesokken en dan door de modder lopen. Af en toe vastzitten en het klonk zo ong. als het moeras in 'the Labyrinth' ,de film met David Bowie! :) We hebben ong een uur in het pikkedonker gelopen met onze zaklampjes.

De volgende ochtend om half 6 de wekker, want om 6 uur hadden we weer een rivercruise. Dit keer een oerang oetang gezien (te ver) boven in een boom, met een kleintje! Super! Daarna ontbijten, dit keer echt afscheid genomen van Chris en Eloise en weer terug naar Sepilok. Er zat een nederlands stel in de bus, dus dat was wel erg gezellig.

Bij the Sepilok Jungle Resort aangekomen stond mijn rugzak al klaar in een busje en werd ik naar mijn hostel Paganakan Dii retreat gebracht. Dat was goed gelukt en goed geregeld, heel fijn!! En wat was Paganakan Dii een fantastische plek om te blijven zeg! Niks te doen, geen internet, maar zo relaxed en mooi. Het stond op een berg, allemaal jungle, ligbedden met uitzicht, hangmatten, wasbakken buiten, en mijn bed was in een longhouse met 10 stapelbedden, maar was dus half open! (wel soort muskietengaas ervoor). Om 2 uur ben ik met het shuttlebusje naar het Sepilok Urang UtanSanctuary gegaan. Ik hader ietsmeer van verwacht.. Je moest jetas in een locker doen, vanwege de apenen om 3 uur was hetfeedingtime. Ikstond er te vroeg, maar gelukkig sprongen er wat zwarte eekhoorntjes voor vermaak heen en weer. Toen een ranger etenneer had gezet, zagen we 1 van de touwen al bewegen en ja hoor, daar kwam er 1 aangeslingerd. Superleuk om te zien. Na 10 min kwamen er ook weer een paarmakaki aapjes eten halen. Maar geen aap dichtbij genoeg geweest om ook maar iets van me af te pakken hoor..

Voor het avondeten even op de ligbedden gelegen en met mijn kamergenootjes kennisgemaakt, Nancy en Kevin uit Canada. (Ze hadden net een jaar in Taiwan gewerkt) Terwijl ik met hun zat te kletsen, zag ik vanuit mijn ooghoek een gigantisch spinnenweb aanons longhouse hangen en zelfs vanaf die afstand kon ik zien dat die spin echt abnormaal groot was. Heel voorzichtig een raam opengemaakt in het longhouse en een foto gemaakt en verder er maar niet te hard meer over nagedacht :) Er waren nog 3 meiden die bij de ligbedden kwamen,om een groep witte vogels te fotograferen en ze hadden het nog niet gezegd of daar vlogen ze voorbij! Geen idee meer hoe alle vogels heten. Ik heb in iig veel hornbills gezien en 's nachts met de nightwalk een ijsvogeltje!

' s Avonds gegeten met Kevin en Nancy en in bed nog even gelezen en voor het eerst supergoed geslapen. Zoals Kevin al had gezegd van tevoren.. het was alsof je sliep met zo'n cd met jungle by night geluiden aan en 's morgens niet wakker worden van mijn wekker, maar door de zon en vogelgeluiden. 's Nachts nog eekhoorntjes over het dak horen rennen. Echt een aanrader voor iedereen die ooit naar Sepilok gaat! Helaas moest ik na mijn ontbijt alweer naar het vliegveld.

2 1/2 uur vliegen, gegeten op LCC, daarna een uur in de bus naar KL en toen maar heel vroeg avondeten op, want ik moest om half 6 de bus hebben naar Cameron Highlands. Ik had voor de eerste bus al een reispil op, dus voelde me verschrikkelijk suf, ben in KL 2 internetcafes ingelopen, maar blijkbaar was dat internet alleen voor locals of gasten, want ik mocht echt niet op een computer.. :( Maar goed.. in de bus redelijk voorin gaan zitten en wat was ik daar blij mee. Na een uur of 3 rijden, liet de buschauffeurs wat locals eruit en vroeg "anyone a plastic bag?" En het komende uur wist ik waarom... het was alleen maar bochten, nog geen halve km rechtdoor, links, rechts, links, rechts, 2 x links, grotere bocht naar rechts! Ik ben op de voorste stoel gaan zitten en had zowaar nergens last van. Ik heb 2 keer iemand horen spugen achterin..

In Tanah Rata aangekomenwas ik weer klaarwakker envolgens de taxichauffeur kon ik makkelijk lopen naar mijn hostel. Oke, ik liep achter een stel aan bij wie ik toevallig die middag mijn rugzak een keer had achtergelaten in the KFC toen ik naar het toilet moest,nog een keer de weg gevraagd, maar ik moest echt achterhun aan.. Niet dus! Het was al 10 uur geweest, dusik ben teruggelopen en heb maar gebeld naar Gerard'sPlace. Superleuke en vriendelijke vrouw die me gelijk kwam oppikken, een rondje centrum reed enalle hotspots aanwees (alsof ik dat morgen nog weet..) en nu ben ik dus in Cameron Highlands in hetnieuwste verblijftot nu toe. Het is gewoon bijna chique hier en ik heb een kamer voor 2 pers weer voormezelf.

Maar goed, het is inmiddels 12 uur enmorgen ga ik o.a naar de theeplantages, dus ik moet echt naar bed! Ik kan van mijn spiegelreflex de foto's niet op deze pc aangeslotenkrijgen, dus helaas.. die foto's moeten nog even wachten.

Liefs en een fijne avond!!

Reacties

Reacties

pa en pien

hoi,
zijn erg benieuwd naar alle foto's die je tot nu toe hebt gemaakt,die zien we wel als je weer thuis bent.Wat een leuke en spannende dingen maak je toch allemaal mee,in één week meer dan een jaar thuis.Liefs en tot horens.Pa en Pien

Eric

Heerlijk hè, die wazige touroperators...hahaa...je moet echt 10x navragen hoe het nu precies zit.

Voor de rest klinkt het allemaal prima. Toch wel een beetje jaloers :-)

genietse!

Erica

Wat leuk om zo van je avonturen op de hoogte te blijven!
Super gaaf, wat je allemaal meemaakt en ziet. Geniet ervan en hoop, dat je nog wat foto's op de site geplaatst krijgt. Ben heel benieuwd!!!! Veel plezier bij de theeplantages.

Dikke X, Erica

PS nieuwtje: heb weer een poesje (haar naam is Mies :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!